Andrej Kravčuk, Meat Your Farmer: „Kako tehnologija može da poveže selo i grad“

Selo i grad

Andrej Kravčuk, preduzetnik i osnivač platforme Meat Your Farmer, ideju za svoj poslednji projekat dobio je iz ličnog iskustva – u potrazi za kvalitetnom hranom za svoju porodicu. Iz tog ličnog izazova nastala je platforma koja povezuje male proizvođače i potrošače, nudeći transparentnost i direktan uvid u proces „od farme do stola“.

U razgovoru za EcommerceMagazin, Kravčuk otkriva zbog čega je odlučio da sve transakcije vodi isključivo preko računa i na taj način uvede gazdinstva u regularne tokove, zašto veruje da je transparentnost ključ poverenja i kako izgleda rad u niši gde konkurencija gotovo da ne postoji. Govori i o razvoju aplikacije, kao narednom koraku u približavanju kupcima, izazovima domaće regulative i logistike, ali i o tome kako motivaciju za dalji rad pronalazi u budućnosti svoje dece i u ideji da se očuva ono najbolje iz tradicionalne poljoprivrede.

Za početak, kako si došao na ideju za kreiranje Meat Your Farmer projekta?

  • Iz nužde. Kada mi se rodio sin, nekako smo uspeli da se snađemo za kvalitetno pileće meso… a onda sam, posle 2 godine, investirao u Invetlab, prvu srpsku biotehnološku kompaniju koja se bavi inovativnim probioticima za životinje i ljude. Kada sam krenuo da idem po Srbiji i kada sam video kako se životinje uzgajaju, šta im se sve daje od antibiotika, raznih lekova… zaprepastio sam se. Tada sam našao jednu ženu koja nam je uzgajala piliće. Međutim, baš u vreme kada mi se rodila ćerka i kada je trebalo da počne da jede čvrstu hranu, ta žena je odustala od uzgoja pilića i otišla da radi u apoteci. Ostali smo sa dvoje male dece, saznanjem kako se hrana uzgaja i velikim izazovom da nabavimo kvalitetnu hranu.

S obzirom na dosadašnja iskustva sa platformom, koje inovacije planirate da uvedete kako bi se Meat Your Farmer razlikovao od konkurencije na tržištu?

  • Ovo što mi radimo je vrlo uzak segment tj. niša pa nema puno konkurencije, što i nije dobro. Konkurencija te gura da budeš bolji + znači da ima logike da radiš u tom segmentu. Mi smo npr. uveli dostavu svežih pilića na 2 nedelje, što kod drugih nije slučaj. Sve što radimo krećemo prvo od sebe i svojih potreba života u Beogradu. To znači manje prostora za skladištenje hrane, problem sa pripremom zimnice, problem sa pronalaskom dobrih, proverenih i kvalitetnih proizvođača. Dosta ideja nam daju i naši kupci, pa neke usvojimo, neke su nam u pripremi, a za neke je pitanje da li će ikada imati logike da se rade (u Srbiji).

Kako planirate da skalirate Meat Your Farmer u smislu tehnološke infrastrukture dok održavate blizak odnos sa partnerima?

  • Radimo na aplikaciji kako bismo bili sa svima mnogo bliži – i sa kupcima i sa partnerima tj. gazdinstvima i malim proizvođačima. Problem nam zadaje legislativa koja nije neke stvari predvidela (a samim time ni definisala), a i naš bankarski sektor koji nije tehnološki razvijen, kao u drugim zemljama. Dodatno, i mi sami komplikujemo neke stvari u najboljoj želji da izađemo u susret kupcima. Verovatno ćemo neke stvari morati da promenimo.

Koje promene u zakonodavstvu ili regulativi biste voleli da vidite kako bi podržale poslovanje kao što je Meat Your Farmer?

  • Mi sve što radimo, radimo preko računa i nema gotovine. To nam komplikuje stvari jer neki žele gotovinom da plate, ali nama je ideja da gazdinstva i male proizvođače uvedemo skroz u regularne tokove, jer je naposletku tako svima lakše. Postoje izazovi što su neki proizvođači i gazdinstva u PDV, a neki nisu, pa se time menja logika poslovanja ovakvih aplikacija.

Kako korisnici platforme reaguju na transparentnost procesa od farme do stola i da li primećujete trendove povećane svesti o poreklu hrane?

  • Globalno apsolutno postoji promena svesti ljudi o tome, pa je to stiglo čak i kod nas. Jednostavno ljudi žele da znaju šta unose u sebe. Taj trend u svetu je mnogo jači, ali mislim da nam neke stvari, na žalost, tu idu na ruku. Kažem na žalost, jer to znači da su se ljudi razboleli. Kad ljudi dobiju “drugu šansu”, onda su svesniji nekih stvari. Mada, moram da kažem da imamo ogroman broj roditelja sa malom decom i onima koji tek trebaju da dobiju prinove. Imamo toliko beba i male dece da možemo i vrtić da otvorimo. 🙂

Na koji način pratite i implementirate feedback potrošača u svakodnevne operacije, i koliko su njihove sugestije uticale na razvoj proizvoda i usluga?

  • Komuniciramo sa njima stalno. Ja sam lično do sada upoznao dobar deo naših kupaca, čak sam i većini lično nosio dostave. Volim da upoznajem ljude, želim da znam šta im smeta, šta misle da je loše i šta možemo da unapredimo. I mi smo ljudi i mi stalno grešimo, ali isto tako neke stvari radimo kako treba. Uvek svi mogu da mi pišu i da mi kažu njihovo iskustvo. Jedna od stvari koje smo uradili zbog naših klijenata je i povratna ambalaža. To se, srećom, desilo na samom početku rada i to nam je dalo mnogo širu sliku šta treba da budemo. Iskreno, mislio sam da će to ljudima smetati, ali nije. Predrasude su nešto što uglavnom svima pravi probleme. Kada nešto ne znamo ili nismo sigurni, mi pitamo. Zapanje nas odgovori i feedback.

Koje su ključne veštine ili osobine koje ste razvili kao serijski preduzetnik, a koje su vam najviše pomogle u radu na Meat Your Farmer?

  • Deo veština ili osobina sam svakako imao i ranije, ali ih nisam prepoznavao u sebi ili im nisam pridavao previše značaja. Transparentnost, odlučnost, snalažljivot su neke od njih… ali i da je skroz ok da padneš, ali moraš da ustaneš i da ideš dalje. U velikim firmama imate mogućnost da neko uradi stvari umesto vas, u preduzetničkom poslu ne. Sve je na vama. Što ne uradiš danas, sačekaće te sutra. I ima još jedna važna stvar – shvatam šta treba da radim, a šta ne, jer od mog rada zavisi koliko ću i da zaradim. Neke stvari jednostavno treba propustiti. Prioriteti moraju da se znaju!

Da li biste mogli da podelite neki primer gde ste se susreli sa neočekivanim izazovom tokom rada na projektu i kako ste ga rešili?

  • Dugo već radim u životu (još od gimnazije) i radio sam u velikom broju industrija, tako da mi je uvek bio problem da nađem fokus. Nisam ga još uvek skroz rešio, ali svakako idem ka tome.

Kako se nosite sa izazovima logistike i isporuke u ruralnim područjima, i da li planirate proširenje mreže van Srbije?

  • Naši proizvodi su vrlo specifični, jer zahtevaju poseban režim i brzinu dostave, tako da radimo samo neke gradove. Uspeli smo da nađemo odličnog partnera, koji nam neverovatno pomaže u isporukama za Beograd, a Novi Sad i Čačak još uvek sami isporučujemo. Logistika je, kada ste mali, veliki izazov i ako nemate prave partnere i/ili dovoljno novca time da se bavite, uglavnom odustanete.

Kako planirate da iskoristite podatke o potrošačkim navikama u budućem razvoju platforme, i na koji način ćete održati balans između personalizacije i privatnosti?

  • Mi smo još uvek mali da bismo mogli da detaljnije razmišljamo o svemu tome, ali nacrte i ideje imamo. S obzirom da sam se u svom životu bavio velikim bazama podataka, kao i fidelity karticama, delimično razumem te izazove. Mada se stvari značajno menjaju u poslednje vreme i da bih bio u toku, uvek pričam sa novim, budućim donosiocima odluka – osobama od 25-30 godina. To je trenutno generacija, koja će za MYF biti važna u narednih 5-10 godina.

Kako vidite budućnost tradicionalne poljoprivrede u kombinaciji sa tehnologijom i gde se Meat Your Farmer uklapa u tu sliku?

  • Na žalost, svetski trendovi ne pokazuju želju velikih igrača i država da tradicionalna poljoprivreda opstane. Čak i u velikim, uređenim zemljama, broj farmi i farmera se iz dana u dan značajno smanjuje. Dobra stvar u svemu tome je internet, koji omogućava ljudima da saznaju nove stvari i da se povežu. Ljudi sve više žele da kupuju zdravu hranu bez dodataka (aditiva), tako da bi dobrom organizacijom mogle stvari da se promene… makar donekle. Aplikacije kao što je Meat Your Farmer su sve više aktivne po svetu, pogotovo u Americi. U Evropi još uvek postoji koliko-toliko jaka povezanost sa selom, mada prosečne godine farmera su sve više i više. Logistika je nešto što može da napravi razliku.

Koji su ključni ciljevi i izazovi za Meat Your Farmer u narednih godinu dana, posebno u smislu širenja tržišta i novih proizvoda?

  • Izlazak aplikacije, ubacivanje novih proizvoda, povećanje broja kupaca, a možda i gradova u perspektivi. S obzirom da se sami finansiramo, nisam siguran da ćemo ići na druga tržišta tako brzo. Međutim, kao i uvek u svetu startapova, sve je moguće uz prave partnere i finansiranje.

Kako održavate motivaciju i strast prema projektu nakon toliko godina u različitim preduzetničkim poduhvatima?

  • Deca i njihova budućnost. Pri tome ne mislim na njihovu finansijsku budućnost, već budućnost kao vremensku dimenziju. Ako uspemo da ostavimo svet našoj deci makar kakav je bio kada smo se mi rodili, uspeli smo! To nije floskula, mi stvarno radimo na tome. Postoji dosta ljudi, entuzijasta koji to isto rade i nadam se da će ih tek biti. Našim primerom učimo našu decu kako treba neke stvari raditi, a videćemo u budućnosti koliko smo dobar posao uradili.

 

Za kraj našeg razgovora, želimo da se zahvalimo Andreju na vremenu i iskustvu koje je podelio sa nama. Nadamo se da će ovi uvidi inspirisati naše čitaoce da istraže nove strategije i tehnologije u svom radu.

Hvala Andrej!