Šta je greška 404 i šta ona znači za Internet prodavnice?

Greška 404

Kao deo svakog sajta, postoje stranice koje su često neprimetne, ali veoma važne.

Stranica greške 404 je jedna od najprepoznatljivijih grešaka na internetu i jedna od onih stranica koje mogu propisno da vas iznerviraju. Pojavljuje se kada kliknete na neispravan link ili ukoliko niste tačno napisali adresu sajta, a browser nije mogao da pronađe stranicu koju ste tražili.

Greška 404 predstavlja standardnu grešku, koja se prikazuje kada nije ispravno upisana adresa sajta ili se traži posebna stranica koja više ne postoji.

Budući da greške 404 mogu da imaju značajan, negativan uticaj na korisničko iskustvo i SEO, ovaj članak ima za cilj da istraži zašto se pojavljuju, kakav je njihov uticaj na prodaju, kako ih možete otkriti i unaprediti.

Zašto se pojavljuju greške 404?

Greška 404 može nastati na više načina, od strane korisnika, druge web stranice ili vaše lične web stranice ili servera.

Pojavljuju se ukoliko korisnik:

  • unosi pogrešan URL (Primer: ukoliko ste ukucali adresa-sajta.rs/kontakt.html, a pomenuta stranica je adresa-sajta.rs/kontakt.php pojaviće se greška 404 – pod uslovom da .htaccess file nije pokrio ovakve greške)
  • posećuje nepostojeću web lokaciju (Primer: Kliknuli ste na stari link koji ste sačuvali u bookmark-u, ali stranica više ne postoji, pa će se pojaviti greška 404)
  • posećuje svoju web stranicu, ali ukucava pogrešan URL (ovo je realan svakodnevni scenario svih nas, kada kucamo adresu sajta na brzinu)

Ukoliko se greška javlja zbog vašeg sajta/servera, ovo su najčešći razlozi:

  • Server nije pravilno konfigurisan za izvršavanje tražene radnje
  • Stranica je premeštena na novu lokaciju (novi URL) bez postavljene redirekcije
  • Stranica je privremeno nedostupna, možda zato što se radi na njoj
  • Stranica je trajno izbrisana bez postavljanja redirekcije
  • Link do web lokacije nije ispravan

Stranice 404 je dobro da postoje, jer na neki način predstavljaju “alarm”, koji vam javlja kada/gde nešto nije u redu.

 

Kako 404 greške utiču na vaš sajt?

  1. Gubitak prihoda
  2. Loše korisničko iskustvo
  3. Negativan uticaj na SEO

I. 404 greške mogu dovesti do gubitka prihoda

S obzirom da će više od 60% posetilaca, koji vide 404 grešku, da napuste vašu Internet prodavnicu, stranice sa 404 greškama značajno utiču na vašu stopu konverzije, kao i na vaš prihod.

Procenu prosečnog prihoda možete izračunati ovako:

Stopa konverzije x Prosečna vrednost porudžbine (AOV) = Prosečan procenjeni prihod

 

II. 404 greška rezultira lošim korisničkim iskustvom

Ne samo da 404 greške otežavaju kupcu da pronađe ono što traži, već stvaraju loše iskustvo u kupovini.

Greške na vašem sajtu umanjuju poverenje kupaca u vašu prodavnicu.

Ne morate samo da omogućite kupcima da pronađu vašu prodavnicu i proizvode, već ih morate ubediti da ste pouzdana prodavnica za kupovinu.

 

III. Da li 404 greške negativno utiču na SEO vašeg sajta?

Pored toga što gubite klijente, ‘nezvanično’ postoji negativni SEO uticaj, ukoliko imate veliki broj 404 grešaka.

Čišćenje loših linkova, slika koje se ne prikazuju, kao i stranica koje nedostaju može povećati rangiranje sajta.

Dodatno, neispravni linkovi (*eng. broken links) mogu dovesti do gubitka prometa i lošijeg rangiranja stranice.

Sajtovi sa konstantnim visokim procentom 404 grešaka mogu se smatrati manje pouzdanim za pretraživače.

 

Na koji način možete da otkrijete 404 greške?

Jedan od najkorišćenijih načina jeste instalacija i aktiviranje Google Search Console (ex Webmaster Tools).

Nakon kreiranja naloga i jednostavne verifikacije, kao i vlasništva nad domenom, GSC će za vas indentifikovati između ostalog i 404 greške i redovno vas o tome obaveštavati.

Pored toga, postoji veliki broj plaćenih aplikacija, koje mogu identifikovati greške 404 u realnom vremenu.

 

Kako uopšte poboljšati “iskustvo greške”?!

Neizbežno je da se na vašem sajtu nađe (po)neka 404 greška. Međutim, postoje načini za poboljšanje korisničkog iskustva za one koji ih susreću. Kako to paradoksalno zvuči, da “unapredite stranicu koja prikazuje grešku”, zar ne?

Evo nekoliko predloga za to:

  1. Kreirajte custom iskustvo za 404 stranice
  2. Ponudite popust
  3. Unapredite UX/UI ove stranice

I. Kreirajte custom iskustvo za 404 stranice

Većina 404 stranica sa greškama nudi isto rešenje, naziv greške, eventualno neki vizual i to je sve. S obzirom na to koliko je važna ova stranica, ona dobija veoma malo pažnje i truda

Razmislite o kreiranju custom stranice za grešku 404, a da biste bolje animirali korisnika i konvertovali ga u kupca, potrebno je da “izađete iz standardnih kompanijskih cipela” i pokušate nešto novo. Budite duhoviti, našalite se na svoj račun, testirajte…

II. Ponudite popust

Pokušajte da negativno iskustvo pretvorite u pozitivno, tako što ćete ponuditi neku vrstu promocije ili benefita. Šta mislite o kuponu za popust na narednu kupovinu, ukoliko isti korisnik dolazi na 404 grešku drugi put u toku sesije?

III. Unapredite UX/UI ove stranice

Sa ciljem da potencijalnom kupcu omogućite da nastavi sa pretragom sajta za traženim artiklom sa stranice 404. Vrlo je verovatno da će mnogi napustiti sajt, ali je potrebno da se potrudite da neki od posetilaca ostanu.

 

Mišljenje autora

Ovim tekstom sam, između ostalog, želeo da vam skrenem paznju na važnost svake stranice na vašem online shop-u. Jer su sve važne! A sve zajedno predstavljaju celinu kojoj se zaista treba posvetiti.

Neophodno je da brinete o svakom koraku kupca u procesu kupovine, iste pratite i beležite u skladu sa Zakonom i na vreme i adekvatno regujete.

Samo takvim pristupom uspećete da održite konstantan rast prodaje i povećanje baze kupaca.