Složićemo se ukoliko kažemo da jedna od ključnih stvari za uspeh u elektronskoj trgovini jeste pružanje personalizovanog i relevantnog korisničkog iskustva. Ukoliko to uspete da implementirate zajedno sa automatizacijom, dobijate “winning duo” ili kao da u svom timu imate Ronalda i Mesija zajedno \o/
Da bi se postigao taj cilj, jedan od načina, pored predloga da “angažujete pomenutu dvojku”, jeste da koristite “Customer Data Platform” ili platformu za podatke o kupcima.
Dobro došli na još jedan čas našeg omiljenog serijala “Ecommerce za početnike”. U ovom članku imam zadatak da vam približim temu i objasnim šta je CDP, kako funkcioniše, kako se koristi, koje su prednosti i da izdvojim primere upotrebe istog u internet prodaji.
Šta je “Customer Data Platform” (CDP)?
“Customer Data Platform” (CDP) je tehnička platforma koja omogućava prikupljanje, skladišćenje i upravljanje podacima o kupcima sa jednog mesta.
Idealan scenario je da CDP integriše podatke iz različitih izvora, kao što su web sajtovi, mobilne aplikacije, društveni mediji, alati za email marketing i drugi, sa ciljem da se prvenstveno kreira profil svakog pojedinačnog kupca, a zatim da se putem dostupnih kanala komunikacije svaki pojedinačni kupac kontaktira kroz preferirani kanal komunikacije.
Na ovaj način biste na jednom mestu imali sve podatke o svakom kupcu i/ili registrovanom članu, a nakon toga iste podatke bi mogli da iskoristite u marketing svrhe (pod uslovom da je kupac prihvatio reklamne poruke). U praksi, to znači da ćete moći da udružite sve kanale komunikacije i da kreirate jedinstvene kampanje i načine komunikacije sa svakim kupcem ili, realnije, sa grupama kupaca koji su međusobno slični.
Kako funkcioniše CDP?
CDP prikuplja podatke o kupcima iz različitih izvora, zatim ih agregira i organizuje kako bi se stvorio jedinstven profil kupca.
Profil kupca sadrži informacije o demografiji, ponašanju, preferencijama, istoriji kupovine i drugim relevantnim podacima. U zavisnosti od delatnosti u kojoj poslujete, ova lista se može malo razlikovati.
Šta vam omogućava CDP?
Među mnoštvom funkcionalnosti i opcija koje su deo CDP platforme, izdvajamo nekoliko:
– Personalizaciju: CDP omogućava personalizaciju iskustva kupaca na osnovu njihovih preferencija, ponašanja i istorije kupovine. Trgovci mogu da prilagode ponude, preporuke proizvoda, marketinške poruke i kampanje kako bi zadovoljili individualne potrebe kupaca.
– Segmentaciju: CDP omogućava trgovcima da segmentiraju kupce na osnovu različitih kriterijuma, kao što su geografska lokacija, demografski podaci ili prethodna interakcija sa brendom. To im pomaže da ciljaju određene grupe kupaca i prilagode svoje marketinške aktivnosti, uzimajući u obzir sve različitosti i preferencije svake grupe kupaca.
– Multikanalnu analitiku: CDP pruža mogućnost analize podataka na više kanala kako bi se razumeo i optimizovao put kupaca (*eng. Customer journey) kroz različite dodirne tačke (*eng. touchpointe). Trgovci mogu pratiti efikasnost marketinških kampanja, konverziju, zadržavanje kupaca i druge ključne metrike.
– Automatizaciju: CDP omogućava automatizaciju marketinških aktivnosti na osnovu ponašanja i preferencija kupaca. To uključuje automatsko slanje personalizovanih e-mailova, SMS/Viber poruka ili ponuda na osnovu određenih akcija ili događaja.
Prednosti korišćenja CDP-a
Među prednostima CDP platforme, izdvajamo nekoliko segmenata:
– Kreiranje profila kupaca: Od izuzetnog značaja jeste da znate ko je vaš kupac, koje su njegove navike, želje, platežna sposobnost i drugo.
CDP pruža kompletan pregled podataka o kupcima na jednom mestu, što olakšava razumevanje njihovih potreba, ponašanja i preferencija.
Jedan od naših ranijih tekstova pod naslovom “Koliko poznajete svoje kupce” vam može dati dodatan uvid u ovu temu.
– Personalizacija & automatizacija:
CDP omogućava pružanje personalizovanog iskustva kupcima na osnovu njihovih individualnih karakteristika i interakcija.
Za više informacija, pročitajte naš tekst “Bez nagađanja: Povećaj prodaju analizom istorije porudžbina”.
– Unapređenje konverzije:
CDP omogućava precizno ciljanje i personalizaciju marketinških napora, što dovodi do povećanja efikasnosti kampanja i konverzije.
Termin konverzija se koristi za opisivanje trenutka kada posetilac postigne marketinški cilj ili izvrši neku radnju. Kada se koristi u online prodaji, termin konverzija opisuje trenutak kada posetilac izvrši kupovinu.
Više o unapređenju konverzije možete pročitati u našem tekstu “5 saveta kako da unapredite rezultate prodajnih kampanja”.
Zaključak:
“Customer Data Platform” (CDP) je moćan alat koji omogućava elektronskim trgovcima da prikupljaju, upravljaju i koriste podatke o kupcima na mnogo efikasniji način.
Sve ovo ili deo nabrojanog možete raditi ručno ili korišćenjem različitih alata, ali neće biti toliko efektno i kvalitetno. Ne treba zaboraviti važnu komponentnu potrošnje vremena, jer bez CDP platforme, potrošnja vremena je značajno veća.
Korišćenje CDP-a donosi prednosti poput personalizacije iskustva, segmentacije kupaca, multikanalne analitike i automatizacije marketinga.
Mnogi trgovci danas koriste CDP kako bi poboljšali korisničko iskustvo, povećali konverziju i ostvarili bolje rezultate u elektronskoj trgovini.