Mnogi od vas već su imali prilike da izvrše bar neko plaćanje online i osete benefite (brzinu, jednostavnost…) kupovine putem Interneta. Verujemo da su mnogi na ovaj način kupili avio karte, iznajmili automobil ili rezervisali hotel, ali smo sigurni da je većina bar jednom kupovala sa Amazon-a, Aliexpress-a ili E-Bay-a.
Činjenica je, nažalost, da kupci u Srbiji ne vole da plaćaju karticama online, ili možda bolje rečeno da im to nije prva opcija, ali prema našem iskustvu situacija se polako, ali sigurno, menja na bolje.
To potvrđuje i istraživanje kompanije Gemius sprovedeno u Srbiji za 2017. godinu, koje pokazuje pravu promenu svesti kod vlasnika kartica, odnosno da sada 40% ljudi ima mogućnost da plaća online kreditnom karticom za razliku od prošlogodišnjih 25%. Pored toga, raste broj kupovina na domaćim sajtovima više od 15% u odnosu na 2016. godinu. To je dobar pokazatelj kako sve više raste svest o online kupovini u Srbiji. Sa druge strane, isto istraživanje je pokazalo da građani Srbije preko interneta više kupuju na inostranom, nego na domaćem tržištu.
U Srbiji su dostupni sledeći načini plaćanja:
– Kreditne/debitne kartice
Kartičari su “imali zadatak” da usluge i benefite koje nude stanovništvu offline, prenesu na Internet i u tome su i uspeli. Na primer, danas možete karticama online kupiti proizvode i na rate, a u zavisnosti od banke, tržišta i/ili sajta rate se kreću i do 24 meseca bez kamate. Pored toga, jedna opcija je vrlo brzo postala veoma poželjna za sve e-commerce prodavnice, a zove se “One Click payment”. Sada se na pojedinim online prodavnicama mogu snimiti podaci sa Vaše kartice, pa samim tim za sve naredne kupovine je dovoljno da verifikujete trasakciju.
– iPay
iPay elektronski novac Vam omogućava da na sigurniji način kupujete preko domaćih Internet sajtova, bez upotrebe platne ili kreditne kartice, bez otvaranja računa u banci, bez troškova izdavanja kartica i mesečnog održavanja. Sve ovo pod uslovom da je na sajtu na kome vršite kupovinu ponuđen ovaj model plaćanja. Više informacija pogledajte OVDE.
– PostFin
PostFin je usluga Pošte Srbije koja omogućava brz i jednostavan način uplate Vaše Internet porudžbine, pod uslovom da je na sajtu na kome vršite kupovinu ponuđen ovaj model plaćanja, tako što se uz uslugu ili robu nalazi PostFin oznaka. Više informacija pogledajte OVDE.
– Opšta uplatnica/e-banking
Jedan od, takođe, veoma zastupljenih načina plaćanja, koji svi dobro poznajemo. Skrenuo bih pažnju samo na činjenicu da knjiženje ovih uplata može da potraje od 24h do čak 48h u zavisnosti od lokacije uplate.
– Kupovina pouzećem
Prema već pomenutom istraživanju kompanije Gemius, iako je opalo na 58%, plaćanje pouzećem je i dalje najrasprostranjeniji vid plaćanja/kupovine (online).
– Plaćanje čekovima
Iako je navedeni način plaćanja na rate nastao u offline svetu, pojedine e-commerce prodavnice su i ovaj način plaćanja implementirali u online kupovinu, jednostavnim izborom istog u samom procesu kupovine i plaćanja. Prilikom isporuke robe, popunjavate čekove I plaćate Vašu porudžbinu.
– Instant plaćanja (*od 22. oktobra 2018.)
Ovaj vid plaćanja će biti uvek dostupan građanima i privredi, sa trenutnim ili skoro trenutnim izvršenjem transakcija i odobrenjem računa primaoca plaćanja, uz potvrdu platiocu nekoliko sekundi od započinjanja transakcije. Dakle, u bilo koje doba dana građani i privreda će moći korišćenjem svojih e-banking ili m-banking aplikacija da izvrše instant plaćanje i u roku od nekoliko sekundi, sredstva će biti preneta na račun primaoca i on će moći njima slobodno da raspolaže, tj. da ih koristi za druga plaćanja. Takođe, instant plaćanja će moći da se obave i direktno na prodajnim mestima (fizičkim i internet prodajnim mestima), korišćenjem QR koda ili korišćenjem beskontaktne tehnologije NFC. Dodatna, ali i veoma korisna prednost ovog vida plaćanja jeste cena transakcija: za svaku transakciju preko 600 dinara cena je dva dinara, a za transakcije do 600 dinara svega jedan dinar.
Koje sve vrste/načini plaćanja se nude na internetu:
– PayPal
– 2CO
– Skrill
– Kripto valute (Bitcoin, Ethereum, Ripple, Bitcoin Cash, Litecoin…)
– Ostale: Applepay, Android Pay, Samsung Pay, Google pay, Direct Debit, Alipay, Wechat pay i Unionpay.
Istakao bih i projekte koji su na neki način bili “ispred svog vremena”, ali zbog tržišnih uslova i/ili zakonskih regulativa u domenu e-novca nisu uspeli da se održe na tržištu: PlatiMo, Limundo Cash i QVoucher.
Mišljenje autora
U poslednje vreme, mišljenja sam da nismo mnogo (u)radili na polju edukacije potrošača. Previše je pitanja koja počinju sa “Kako…” i “Zašto…”, a na koje nemamo odgovor.
Sve se svodilo na pojedinačne akcije i pokušaje Internet prodavnica da kreiraju “never-ending” kampanje sa akcijama i popustima na određene proizvode, ali retko i na neki posebni način plaćanja. I ponovo “Zašto”? Istini za volju, pomenute akcije daju prodajne rezultate, ali “po kojoj ceni”? Jer, ukoliko se koriste sporiji načini plaćanja, da ne kažem “zastareli”, knjiženje pomenutih uplata je sporije ili skuplje, kupci čekaju, isporuka čeka, u prevodu malo šta od navedenog čini i kupca i prodavca zadovoljnim.
Bliži se trenutak kada se ova “tržišna utakmica” menja, a nadam se da će novi najavljeni način plaćanja podstaći “konkurenciju” da se i oni aktivno uključe u stimulisanje kupaca, ali i e-shopova, i da kreiraju akcije samo za njihov, određeni, način plaćanja kao što je to slučaj na drugim tržištima.