Ukratko – prodaja i emocija! Ili možda drugačije rečeno “prodajne marketing kampanje”. Bilo kako bilo, one su te koje imaju “moć” da povežu najrazličitije manifestacije i dešavanja u zemlji, ali i u svetu.
Kao što možete ovih dana primetiti, veliki (u)deo trenutnih marketing kampanja, bilo da su OOH, TV ili Digital, se vezuju za početak nove školske godine ili za Svetsko prvenstvo u košarci. A ono što je veoma interesantno jeste da ovaj način oglašavanja mogu koristiti (*skoro) sve delatnosti (!).
Neretko ćete primetiti istovremeno dve ili tri pomenute kampanje u jednoj istoj prodavnici.
Prodavci se trude da približe svoje proizvode (potencijalnim) kupcima na drugačiji način. Iako nam se tokom kampanja nameću mnoga pitanja, od kakve veze sa Svetskim prvenstvom u košarci ima novi zakrivljeni model televizora, ili kakva “magična veza” postoji između dušeka za spavanje i početka školske godine?!
Da se razumemo, ovo nije ništa novo, samo kada se gleda sa druge strane, strane prodavca, gleda se potpuno drugačijim očima.
Dobra stvar je što koristeći ovakve povode ili manifestacije uvek možete da kreirate neku novu prodajnu akciju kojom možete da aktivirate i najuspavanije kupce, ali i dobijete nove.
Mnoge promotivne akcije tokom godine se vezuju za praznike, velike sportske manifestacije, muzičke festivale, a mi, kao konzumenti, to već na neki način i očekujemo.
Zašto ove akcije prave rezultate?
Ove i slične akcije imaju prikrivenu vrednost, koje individualne ili vikend akcije nemaju. Da li možete da pogodite o čemu se radi?
Naime, ove akcije pored same potrebe, sa sobom nose i emociju. Ukoliko gledamo sa strane prodavca, oglašivačke i društvene mreže su nam omogućile da targetiramo ljude prema interesovanjima, dok, ukoliko pogledamo sa strane kupca, dobijamo ponudu koja nas interesuje.
Kada sa pravim proizvodom targetirate pravog kupca, prodaja je zagarantovana.
Početak školske godine
Ovo je jedna od značajnijih kampanja, možemo slobodno reći, za sve uključene u proces prodaje i kupovine.
Kažem značajnijih, a mislim emotivnih. Kampanja koja targetira roditelje sa decom školarcima ima mnogo širu populaciju koju targetira, za razliku možda od drugih kampanja.
Pored roditelja, kampanja targetira bake i deke koje žele da obraduju svoje mališane, a indirektno targetiraju i decu, koja svakako imaju uticaj na svoje roditelje.
Autorska prava
Kada su u pitanju brendirane manifestacije i/ili sportska dešavanja (Liga šampiona, Mundobasket, određeni muzički festivali…) potrebno je obratiti pažnju na autorska prava.
Uzećemo primer Svetskog prvenstva u košarci, koje je trenutno u toku. Naime, sponzori reprezentacije učesnice su jedine kompanije koje su ovlašćene da u svojim reklamnim kampanjama koriste igrače i/ili dresove reprezentacije. Ali, čak i njima nije dozvoljeno da koriste logotipe, boje ili melodiju Mundobasketa, osim ukoliko nisu direktni sponzori Svetskog prvenstva.
Sa druge strane, kompanije koje nisu sponzori reprezentacije učesnice ili SP-a su se odlično setile da svoje kampanje brendiraju kroz košarkaške motive, bez fotografija nacionalne reprezentacije, dresova ili logotipa Mundobasket-a u svojim kampanjama.
Drugim rečima, kreirali su odličan sadržaj za aktuelno sportsko dešavanje kroz koje mogu dodatno da istaknu određenu grupu artikala.
Kako sve delatnosti mogu to da urade?!
Pa dobro, možda ne baš sve. Ali svakako većina… Evo nekoliko primera i ideja:
I zavisnosti od svoje delatnosti, odnosno artikala koje prodajete, svoju kampanju možete okrenuti ka određenom delu asortimana.
Ukoliko prodajete:
- Tehniku – kod tehnike u današnje vreme nemate problema sa ponudom. Tu su laptopovi, tableti, telefoni, ali i električni trotineti i hooverboardovi… takođe, kada su u pitanju sportske manifestacije uvek možete očekivati odlične cene televizora (!)
- Nameštaj – za razliku od prethodnog primera, nameštaj je malo specifičniji. Pa tako možete ponuditi dečije sobe, radne stolove, ali i dodati detalje u vidu malog sobnog koša na vratima, koji smo većina nas kao mali imali ,)
- Posteljinu i dušeke – stara i dobro poznata delatnost, ali i činjenica da bez dobrog sna nema uspeha na terenu, u školi ili na poslu. Samim tim možete svoju kampanju prilagoditi ciljnim grupama.
- Sportsku opremu – jedna od delatnosti koja se u potpunosti uklapa u oba navedena dešavanja, pa ste u mogućnosti da radite upselling i pokušate da povećate prodaju broja artikala uz naravno davanje popusta ukoliko neko detetu kupi komplet kod vas (npr. patike, trenerka i ranac).
- Odeću – takođe jedna od delatnosti koja se uklapa u oba primera, jer je u mogućnosti da pripremi artikle koje su za obe navedene kampanje.
Koje još akcije koje možete planirati?
Pozivamo vas da se prijavite na naš Newsletter, a kao bonus odmah dobijate godišnji E-Commerce kalendar sa pregršt ideja za vaš online shop.
Mišljenje autora
Jednom prilikom, direktor jednog investicionog fonda me je pitao “šta sam naučio iz kampanje u kojoj smo potrošili oko 1.000 eura, a nismo vratili uloženo”. Ubrzo je nastavio…“Od svake kampanje moramo da izvučemo pouku, naučimo nešto novo o našim kupcima ili načinu oglašavanja, samo tako će sve se aktivnosti na kraju isplatiti”.
Ostavite svoje lično mišljenje po strani samo na trenutak i testirajte sve kampanje na vašim kupcima. Nemojte da dozvolite da propustite vrlo dobre ideje, zbog stava “ja mislim da to neće raditi”.
Ovo je igra velikih brojeva, tako da je važnije šta misli većina kupaca, a pravi način da to proverite jeste da to i testirate.
Pratite sva dešavanja u stopu, iznenadite vaše kupce i pratite njihovu istoriju kupovina, tu se kriju ključni podaci.
Srećna prodaja!
Tekst je inicijalno objavljen 3. septembra 2019. godine, a poslednji put ažuriran 3. avgusta 2023. godine.