Nepisana pravila email marketinga

email marketing

Email marketing je u proteklih nekoliko godina doživeo pravu evoluciju. Ovo je jedan od kanala komunikacije koji, i pored svojih nedostataka i eventualnih prepreka, uspešno evoluira u nešto mnogo veće.

Od jednosmernog kanala komukacije koji obaveštava klijente o trenutnoj kampanji, pa sve do automatskog kanala komunikacije koji može sam da inicira kampanje prema zadatim uslovima, da prikazuje dinamički sadržaj za svaku definisanu segmentnu grupu, kao i da uradi follow-up kampanje, ukoliko ste to precizirali.

Svi bismo želeli sada i odmah da imamo sve funkcionalnosti, zar ne? Kako sazreva kompanija, tako sazrevaju i opcije koje koristite. Ali, na početku, potrebno je postaviti čvrste temelje.

 

Pravila, pravila…

Razmišljanje koje se često može čuti: “Moji kontakti, plaćam alat za email marketing i šta je to što ja ne smem da radim? Ko će da mi zabrani?”

Svaki od kanala komunikacije ima svoja uslove, ograničenja i preporuke. Većinu od navedenog, vi ne morate da usvojite. Ali, neke od predloga zaista treba da bar razmotrite.

Nije valjda da uvek moramo da učimo na svojim greškama? Možemo nekad i na tuđim.

Iskustvo ljudi koji se bave nekim poslom u mnogim slučajevima može da vam uštedi vreme i novac, a ujedno i da unapredi rezultate.

 

Tehnički deo

Gore pomenute temelje možemo podeliti na tehnični i sadržajni deo.

Ono što se često ne vidi “ispod haube” svakog alata za email marketing jesu tehnička podešavanja istog. Ona nisu presudna, ali mogu u velikoj meri uticati na rezultate.

Većina nas danas koristi ili smo koristili neke od popularnih servisa za email marketing (MailChimp, SendinBlue, ActiveCampaign, GetResponce, Drip…), a pored samog otvaranja naloga, postoji nekoliko segmenata za podešavanje samog alata koji mogu pomoći u uspešnosti dostavljenih mail kampanja i ranking same IP adrese.

Ono što treba da znate, jeste da uvek imate pomoć tehničke/korisničke podrške alata kojeg ste izabrali.

Nakon otvaranja naloga vas očekuje:

  • Kupovina domena (ukoliko ga nemate) i verifikacija istog;
  • Registrovanje i verifikacija sendera;
  • Podešavanje parametara domena;
  • Kupovina dedicated IP-a;
  • Zagrejavanje IP-a.

 

Zagrejavanje IP adrese

Sve navedene stavke su veoma važne, ali izabrani alat će vas voditi kroz ove procese. Ono što se od nabrojanih procesa izdvaja jeste “zagrejavanje IP adrese”.

“Zagrejavanje IP adrese” predstavlja proces koji predlaže kontrolisan volumen poslatih emailova u prvih nekoliko kampanja. Potrebno je da se količina email naloga na koje šaljete kampanje postepeno povećava.

Vi možete odmah da pošaljete newsletter kampanju na celokupnu bazu. Ali to nije dobra poslovna praksa.

Ukoliko to uradite na taj način, a baza email korisnika kojom raspolažete je velika, ozbiljno ugrožavate dedicated IP adresu koju ste kupili, kao i domen sa čijeg email-a šaljete newsletter. Rizikujete da vas stave na black liste, sa kojih se i nije tako lako “skinuti”.

Bolje rezultate ćete postići ukoliko to uradite postepeno i sa malim izgledima da će vas (odmah) banovati.

 

Sadržaj

Content je važan u svakom segmentu, pa i kod email kampanja se takođe visoko kotira.

Sadržaj (*eng. Content) je jedna od onih stavki koje imaju vizuelni i tenički deo, a ni jedan od njih ne treba zanemariti.

Pored naslova email kampanje (Subject) i preheader teksta, koji su prve stavke koje potencijalni kupac ugleda, sam sadržaj vaše newsletter kampanje je veoma važan. Pored vizuala, newsletter kampanja treba da ima i tekstualni sadržaj, a pod tim ne mislim na deo za odjavu.

Teksturalni sadržaj se vidi na svim browserima, klijentima i uređajima, što nije uvek slučaj sa vizualima (!).

Sa tehničke strane, treba imati u vidu i činjenicu da i “težina” newsletter kampanje takođe ima svoj udeo, tako da pokušate da isti što više pojednostavite, bez preteških slika ili vizuala velikih dimenzija ili preteških GIF-ova.

Količina ili dužina sadržaja svake pojedinačne email kampanje je takođe važna. Ukoliko vam je kampanja predugačka, postoji mogućnost da će vam gmail, yahoo i ostali popularni email klijenti iseći/skratiti email sadržaj, što će svakako loše uticati na kampanju i njene rezultate. Vaša lepo dizajnirana email kampanja će biti isečena i neće imati nikakav smisao.

Stavke na koje trebate da obratite pažnju su:

  • Subject;
  • Preheader text;
  • Sadržaj;
  • Težina newsletter-a;
  • Dužina newsletter-a.

 

Takođe, za vas izdvajamo dve “velike sitnice” za izbegavanje.

U pitanju su:

  • Newsletter iz jednog dela fotografije;
  • Newsletter sastavljen samo od vizuala.

Korišćenje jednog velikog ili dugačkog vizuala u newsletter-u nije dobra praksa iz nekoliko razloga. Od toga da ne možete linkovati posebne segmente jedne fotografije (u prevodu, možete koristiti samo jedan link u celokupnoj newsletter kampanji), zatim da ovakav newsletter ne može biti optimizovan za mobilne uređaje, kao i rizik da vašu kampanju gmail ili neki drugi browser iseče.

Takođe, ukoliko neki od vaših kupaca koristi Outlook, Thunderbird ili bilo koji drugi email client, postoji velika verovatnoća da im se slike neće prikazati i oni neće videti vašu kampanju, jer email clienti po defaultu ne prikazuju fotografije u okviru email kampanja. Jedino će videti tekstualni deo da se odjave na dnu vaše kampanje (!?).

 

A/B testovi

Činjenica je da A/B oduzima više vremena i resursa, ali istovremeno donosi mnogo bolje rezultate.

Da li da stavite CTA button, da li da promenite boju button-a, da li da stavite vizual ili samo tekst?

Ovde se ne radi o tome da li vi mislite da je dobra kreativa ili ponuda, važno je šta misle potencijalni kupci, a to ćete saznati tako što ćete kontinuirano vršiti ovakve i slične testove.

Alat za newsletter koji ste izabrali treba da podržava testiranje i sadržaja, pored standardnog testiranja subject-a. Ukoliko želite više da pročitate o A/B testiranju, predlažem vam da pročitate tekst: “Šta je A/B testiranje i kako se primenjuje?” 

 

Šta je to što alati za email marketing danas nude?

Pored standardne, nazovimo manuelno inicirane kampanje, newsletter danas ima mogućnost da šalje automatske kampanje određenim ciljnim grupama, sa različitim sadržajem i vremenom slanja prilagođenom svakom korisniku. Svaki od ovih segmenata se dinamički prilagođava vašem kupcu, a na IT sektoru je da se definiše odakle mogu da se “vuku” navedene informacije o kupcima. Pomenute automatske kampanje mogu različito da reaguju u zavisnosti od različitih reakcija kupaca. Sve se svodi na to koliko duboko želite da idete.

Implementacija dinamičkih polja u vaše newsletter kampanje je takođe jedan od odličnih načina personalizacije sadržaja vaših newsletter kampanja. U zavisnosti od izabranog tehničkog rešenja, kao i dostupnosti informacija o samim kupcima, danas newsletter alati mogu unaprediti “predložene” artikle svakom pojedinačnom kupcu!

Kako mi u newsletter-u uvek dolaze artikli koji mi se dopadaju? Da li ste nekad o tome razmišljali na ovaj način?

Takođe, nakon implementiranih određenih unapređenja, više neće biti potrebno da kreirate vizuale za svaki proizvod, jer i ovaj segment može da se reši putem RSS/XML feed-a, dok ćete u Newsletter alatu ili kreiranom dashboard-u samo izabrati koje artikle želite da uvezete u predefinisana polja u vašem template-u. Na ovaj način štedite dragoceno vreme timu koji priprema i šalje newsletter kampanje, ali i smanjujete mogućnost greške linkovanja artikala, s obzirom da se u tom scenariju sve vuče dinamički.

Pored svega ovoga, aktuelni Newsletter alati su unapredili i svoje A/B testove i to na način koji vam omogućava da testirate ne samo subject vaše poruke, već i sam sadržaj.

Za sve ovo i još mnogo toga, potrebno je nekoliko “sprintova” ili “man days”. Na kraju ćete dobiti jednu veoma efektnu mašinu, koja 24/7 radi za vas – bez greške!

 

Mišljenje autora

Građenje svoje baze kupaca ili igrača je uvek imalo smisla, a danas, čini mi se još više.

U vremenu kada se borba za svaku akviziciju rasplamsava, na kraju će “deblji kraj” izvući ona kompanija koja se ne brine o zadržavanju kupaca i zavisi od oglašavanja, a u istom trenutku ne brinući se da unapređuje komunikaciju sa svojim kupcima.

Iako i danas srećem ljude koji sumnjaju u ovaj kanal komunikacije, nadam se da će ih ovaj i slični tekstovi navesti da testiranju ovaj kanal komunikacije, pre nego što donesu ovakve zaključke. Dodata vrednost ovog kanala komunikacije je da, uz pravilnu primenu i prikupljanje kontakata, postaje kanal sa sve uspešnijim rezultatima.

Upoznajte svoje kupce, njihove navike i želje, i iznenadite ih, pa makar i automatskom ponudom. A oni će vam uzvratiti na najbolji mogući način – kupovinom kod vas.

Kakva je vaša email marketing strategija?