Dostava proizvoda je segment prodaje koji ne treba da interesuje kupca (osim dela da se izabrano i plaćeno u potpunosti ispoštuje). Ona predstavlja ujedno i veoma značajan deo u prodajnom lancu.
Dostava proizvoda se ubraja u Top 5 razloga za odustajanje od online kupovine. Preciznije, u pitanju je vreme dostave, cena dostave i/ili mogućnost izbora načina dostave. Prema tome, dostava se svrstava na visokoj lestvici potencijalnih rizika gubitka prodaje.
Da li ste znali da unapređenje dostave ima moć da utiče na povećanje prodaje i zadovoljstva kupaca. Kako?
Ukoliko uspete da se pozicionirate kao brend koji poštuje dogovorene rokove i preuzete obaveze, imaćete prednost u odnosu na konkurenciju.
Brend se gradi na svakom koraku prodaje, od “Korisničke podrške” u Call centru ili putem LiveChat-a, preko UX-a na sajtu, pa sve do dostave na kućnom pragu kupca!
Na koji način unaprediti dostavu/isporuku?
Izdvajamo vam nekoliko mogućih unapređenja:
Pick up point
Predstavlja lokaciju na kojima se mogu preuzeti kupljeni proizvodi. Iako postoji potencijalan problem ogranizacije i logističke podrške ovoj ideji, većina retail prodavnica ovo može odmah da planira, a možda i realizuje.
Prednost ove ideje je što se kupcu omogućava da preuzme svoj kupljeni proizvod u prodavnici, odnosno Pick Up Point-u koji mu najviše odgovara.
Izbor vremenskog okvira dostave
Opcija predstavlja mogućnost da kupac izabere raspoloživi ponuđeni vremenski okvir/interval dostave (dan, datum i vreme) kada mu najviše odgovara da se isporuči kupljena roba.
Na taj način svaki dan bi bio podeljen na vremenske intervale, slotove, koji bi se automatski ažurirali/bookirali.
Ova opcija predstavlja relativnu novinu kod nas, a kako smo primetili nekoliko kompanija je već primenjuje i na našem tržištu.
Dostava proizvoda istog dana
(*eng) Same Day delivery.
Kao što i sam naziv kaže, ova opcija predstavlja dostavu kupljenog proizvoda istog dana kupovine.
Prema informacijama ThinkWithGoogle, 1 od 3 online kupca žele ovu uslugu! (*Maj 2018.)
Navedeno unapređenje predstavlja opciju koju je teže organizovati/implementirati, jer za sobom povlači dodatna unapređenja. Brzo ažuriranje dostupnih artikala na lageru i kreiranje web magacina su među prvim unapređenjima koja bi predložili, dok sa druge strane ovo je usluga koja potencijalno može dodatno da se naplati i/ili da posluži kao dodatan benefit u marketing akcijama. I to kakav benefit!
Zamislite akciju da svi korisnici na teritoriji Vašeg *grada koji su ubacili klimu u korpu, a nisu izvršili plaćanje, dobiju e-mail da ukoliko transakciju završe *danas do 12h i plaćanje izvrše *karticom online, proizvod dobijaju U TOKU DANA!
(*zbog prirode akcije, ovakve i slične kampanje mogu imati ograničenja u načinu plaćanja, lokaciji, vremenskim ograničenjima i dr…)
Paketomati
Predstavljaju jedan od inovativnijih načina preuzimanja proizvoda. Paketomati su fizička mesta na kome možete preuzeti kupljenu robu 0-24h, naravno u zakazanom terminu – odnosno kada Vaš kupljeni paket bude isporučen. Oni, u suštini, predstavljaju automate koji vam po ukucavanju vaše privrene numeričke lozinke izdaju proizvod koji ste kupili. Ludo, zar ne? Fokus paketomata su mali i manji artikli.
Kako unapreðenje dostave može da poveća konverziju?
Obzirom da se usluga dostave ubraja u Top 5 razloga za odustajanja od online kupovine, logika nalaže da ukoliko pomenuti segment dodatno unapredimo, uslediće smanjenje otkazivanja porudžbina odnosno povećanje konverzija.
Naime, jedan od opšte prihvaćenih načina jeste da se pitaju kupci šta žele od usluga. To možete jednostavno uraditi pokretanjem online anketa. Anketa će vam dati odgovore na većinu vaših pitanja, na primer: da li je brzina, izbor dodatnih opcija ili cena, najvažniji za vaše kupce, a na osnovu odgovora možete da kreirate ponudu za grupe kupaca ili pojedinačno.
Pored navedenog, veoma je važno da se na pravi način istaknu svi benefiti koje pružate kupcu, među kojima je i (besplatna) dostava proizvoda. Jasno je istaknite na svakoj stranici proizvoda, kataloškom prikazu proizvoda kao i na Checkout strani. Ukoliko je usluga dostave besplatna dodatno je istaknite drugačijom ikonicom/bojom, dok ukoliko nije jasno istaknite cenu dostave za navedeni proizvod.
Ukoliko već nudite besplatnu dostavu u vašoj redovnoj ponudi, onda možete razmišljati o uvođenju VIP kupaca koji će imati dodatne benefite (brža isporuka, prioritetna isporuka, dodatan popust…). Konstantna besplatna dostava neke vrste može takođe biti veoma važna.
Kako unapređenje dostave utiče na nove porudžbine postojećih kupaca?
U elektronskoj trgovini svi tražimo način da naše trenutne kupce pretvorimo u kupce koji se redovno vraćaju (*eng. returning customers). Vaša strategija dostave proizvoda ima ključnu ulogu u tome.
U teoriji, kada neki novi korisnik prvi put kupi, on vas testira. Mada i kada pomenutu tvrdnju prebacite u praksu, nema mnogo razlike. Kupci žele da sarađuju sa proverenim/poznatim brendovima, bilo da su ih oni testirali ili drugi kupci.
Mišljenje autora
Prema svemu navedenom, iskustvo prve kupovine je veoma važno.
Ukoliko stvarno želite da ga “kupite” potrebno je malo više _________ (aktivnosti, kreativnosti, posla, organizacije…). Slobodno dopunite 😉
Stavite jasan poziv na akciju na paketu koju isporučujete kupcu. To može biti: kataloga vaših proizvoda (ako ga imate); specijalno pripremljen letak sa vašim najprodavanijim proizvodima; privremeni status VIP kupca sa svim benefitima ili kod za popust za narednu porudžbinu. Uključite besplatan poklon iznenađenja; Ne mora biti veliki ili komplikovan poklon. Sitnica ima veliku vrednost. Podmetač, olovka, nalepnica ili obeleživač mogu imati veliki uticaj.
U zavisnosti od prirode proizvoda koje prodajete sa jedne, ali i veličine paketa sa druge strane, možete i brendirati svoju dostavnu ambalažu.
Potrudite se. Iznenadite svoje kupce.
*Poslednji update: 19.07.2020.