Cilj ovog teksta jeste da vam pomogne da izaberete platformu internet prodavnice, odnosno CMS-a koji će upravljati vašom online prodajom.
Skrenućemo vam pažnju na trenutnu situaciju na tržištu, koje su to novine koje vam omogućavaju da započnete vašu ecommerce priču još povoljnije i razložiti sve opcije na jednom mestu.
Jedno je sigurno. Na kraju, vi morate da presečete i donesete odluku.
Sajt koji pripremate mora biti spreman da prikaže sve proizvode i usluge koje želite da ponudite, ali i da procesuira porudžbine, plaćanja i potencijalne upite kupaca.
Šta je to platforma internet prodavnice?
Da li ste čuli za termin CMS? CMS predstavlja skraćenicu od eng. Content Menagement System, što u bukvalnom prevodu predstavlja sistem za upravljanje sadržajem vašeg sajta. CMS vam omogućava da uređujete vašu internet prodavnicu, bez znanja o programiranju i/ili pisanju koda.
Danas imate veliki broj načina da kreirate vašu prodavnicu, a sve zavisi od vašeg znanja, mogućnosti, ali i potreba.
U zavisnosti od toga šta prodajete, zavisiće vam mnoge opcije na sajtu, kao i sam koncept biznisa nakon porudžbine.
Predstavljamo nekoliko najkorišćenijih načina, a istovremeno ukazujemo na njihove prednosti i mane.
Asortiman odlučuje koje vam opcije trebaju
U zavisnosti od toga šta prodajete, zavisiće vam mnoge opcije na sajtu, kao i sam koncept biznisa nakon porudžbine. Šta to zapravo znači?
Kako bi vam bilo jasnije, daću par primera.
I primer
Ukoliko prodajete robu, morate izabrati kompaniju koja će vršiti dostavu vaših proizvoda do kupca ili ćete sami vršiti isporuku.
II primer
Takođe, ukoliko ne prodajete odevne predmete, strana sajta sa proizvodima (*eng. Product page) će izgledati drugačije u odnosu na sajtove koji to prodaju. Internet prodavnice koje prodaju obuću i odeću moraju imati opciju sa izborom veličina proizvoda, ukoliko žele da smanje broj povraćaja robe.
III primer
Treći primer jeste u slučaju da prodajete digitalnu robu, gde odmah nakon potvrde plaćanja, klijent može da preuzme fajlove koje je kupio. Nema potrebe za dostavom, veličinama ili bilo kojom sličnom opcijom.
Podela platformi
OpenSource rešenja
Najpopularnija rešenja jesu besplatna, ali zahtevaju više znanja, pogotovo u domenu održavanja sajta, baze podataka i bezbednosti.
Rešenja, koja se takođe nazivaju OpenSource rešenjima, jesu rešenja sa “otvorenim kodom”, što znači da su njihovi kreatori dali dozvolu da se njihovo autorsko delo besplatno koristi. Veoma su jednostavna za instalaciju i korišćenje.
Najpoznatiji OpenSource CMS je WordPress, a sa dodatkom (*eng. plugin) WooCommerce, možete kreirati svoju internet prodavnicu.
Takođe, poznata OpenSource rešenja za interenet prodavnice su: PrestaShop, Magento Community Edition, OpenCart, ZenCart, osCommerce i mnoga druga.
Prednost: jednostavnije, brže i jeftinije rešenje.
Nedostatak: Bezbednost, stabilnost, kompatibilnost.
Opcija “ključ u ruke”
Ova opcija predstavlja, uslovno rečeno, srednje rešenje, koje je namenjeno prodavnicama sa zahtevnijom infrastrukturom i/ili većim brojem proizvoda. Takođe su veoma jednostavna za korišćenje, dok je instalacija nešto kompleksnija.
Prednost: Sigurnije, brže i povoljnije rešenje.
Nedostatak: Unapređenje platforme i funkcionalnosti.
Iznajmljivanje internet prodavnice
Danas imamo domaće kompanije, koje nude usluge iznajmljivanja E-commerce rešenja. Da iznajmim internet prodavnicu, kako je to moguće?
Na ovaj način svi mali, srednji ili veliki trgovci mogu da otvore svoje internet prodavnice veoma brzo i mnogo povoljnije, nego što je to ranije bio slučaj. U ovom poslovnom modelu ne mislite na programere i razvoj, dizajn sajta, na hosting, SSL sertifikat i ostale tehničke stvari. Da li vam se ova ideja već dopada? 🙂
Samim tim, vaše vreme možete da usmerite ka ponudi, oglašavanju i logistici. Ovaj poslovni model već ima veliki uticaj na tržište, ali mislim da će svoj potencijal tek da se pokaže.
Prednost: Niski troškovi iznajmljivanja platforme.
Nedostatak: Unapređenje platforme i funkcionalnosti.
Jedinstveno rešenje
Ova opcija podrazumeva izradu jedinstvene internet prodavnice samo za vas i prema vašim potrebama. To obuhvata pisanje koda “od nule”, a sa sobom donosi odličnu optimizaciju procesa i potrebnih opcija, veću stabilnost i vrhunsku povezanost sa svim potrebnim procesima.
Sa druge strane, ova opcija je značajno skuplja od ostalih opcija u domenu izrade i održavanja, pa je neophodno sve staviti “na papir” i dobro razmisli.
Prednost: Internet prodavnica za vaš biznis po vašoj specifikaciji.
Nedostatak: Cena i vreme izrade.
Koliko košta izrada internet prodavnice?
Ovo pitanje, samo po sebi za sobom povlači automatski odgovor: ”Zavisi”, jer imamo veliki broj nepoznatih.
Tek nakon što utvrdite vaše potrebe, tip delatnosti i asortiman, razmotrite opciju dostave, ali i detaljno prođete kroz sve opcije koje smo naveli, možete da znate koja opcija najviše odgovara vašem projektu. A kada sve to uporedite sa raspoloživim budžetom, dobijate traženi odgovor.
Davanje ovih procena je veoma nezahvalno, pa se ne može primeniti za sve projekte. Sve zavisi od sajta do sajta, kao i od zahteva koji su traženi.
Cena iznajmljivanja internet prodavnice može da vas košta nekoliko hiljada dinara mesečno, a cena izrade internet prodavnice mnogo zavisi od vaših potreba.
Iz ovih razloga, sledeći put kada budete želeli da postavite ovo pitanje, pripremite sve što ste zamislili o vašoj prodavnici, pa tek onda pošaljite upit.
Mišljenje autora
Od izbora vaše platforme i/ili načina rada dosta toga zavisi, to je temelj vaše online prodaje. Zato nemojte doneti odluku brzopleto.
Sada imamo mnogo više povoljnijih opcija da pokrenemo našu internet prodavnicu bez velikih finansijskih rizika, pa me raduje me činjenica da se sve više malih firmi odlučuje da otvori istu.
Konsultujte iskusne pojedince i kompanije, raspitajte se i najvažnije, edukujte se o internet trgovini. Niste u obavezi sve da naučite, ali će vam svakako dobro doći da poznajete e-commerce osnove.
Srećno!