GDPR vodič za Internet prodavnice

ODRICANJE OD ODGOVORNOSTI: Ovaj tekst ne predstavlja pravne savete i ne treba tako da ih shvatate. Ovaj tekst predstavlja mišljenje jednog konsultanta iz oblasti prodaje preko Interneta. Ja nisam odgovoran za bilo kakve probleme koje možete imati zbog kršenja GDPR regulativa i/ili Zakona o zaštiti podataka o ličnosti.

Obzirom da nam se bliži datum stupanja na snagu Zakona o zaštiti podataka o ličnosti, 21. avgust 2019. godine, želeo sam na jednom mestu da skupim sve informacije koje su važne za Internet prodavnice, ali i sve one koji se bave online prodajom.

Poverenik je 2. avgusta 2019. godine predsednici Narodne skupštine zatražio odlaganje primene novog Zakona o zaštiti podataka o ličnosti za 1. septembar 2020. godine, a do trenutka objavljivanja ovog teksta nije donesena odluka o eventualnom odlaganju!

Bez obzira koja bude odluka, mi ćemo se voditi za sada jedinim potvđenim podatkom, a to je da ZZPL stupa na snagu 21. avgusta 2019. godine.

Sa ciljem da bolje razumemo GDPR, krenućemo “od početka”. Ovde ćete se, između ostalog, upoznati sa jednim delom terminologije koji će vam biti važan u praktičnoj primeni, ali i u razumevanju ovog teksta.

Šta je GDPR

GDPR (General Data Protection Regulation) jeste uredba Evropskog parlamenta o zaštiti pojedinaca u vezi sa obradom ličnih podataka i o slobodnom kretanju takvih podataka.

GDPR se odnosi na bilo koju kompaniju koja obrađuje lične podatke osobe koja živi u EU – bez obzira na to gde se ta kompanija nalazi, da li je u Uniji ili ne.

Uredba je doneta još 2016. godine, a nakon adaptacionog perioda je stupila na snagu 25. maja 2018. godine i tako zamenila Direktivu o zaštiti podataka iz 1995. godine (Data Protection Directive – Directive 95/46/EC).

Jedan od razloga zbog čega se sve više priča o zaštiti podataka o ličnosti jesu i ogromne kazne koje GDPR propisuje. Primera radi, maksimalna kazna po GDPR‑u može iznositi čak 20 miliona evra ili do 4% ukupnog godišnjeg prihoda, u zavisnosti od toga koja od navedenih cifara je veća.

Opet, sa druge strane, naš Zakon o zaštiti podataka o ličnosti predviđa daleko manje kazne, i to od 50.000 do 2.000.000 dinara za pravno lice, odnosno od 20.000 do 500.000 dinara za preduzetnika. Ovo je jedina oblast gde domaći zakon suštinski odstupa od pravila propisanih GDPR‑om.

Oblast gde domaći zakon odstupa od pravila propisanih GDPR‑om jeste iznos kazni!

Da li GDPR važi za mene ukoliko poslujem samo u Srbiji?

Da se podsetimo ukoliko smo zaboravili:“GDPR se ne odnosi samo na organizacije smeštene unutar EU, već se odnosi i na organizacije locirane van EU koje nude robu ili usluge ili prate ponašanje osoba iz EU. Primenjuje se na sve kompanije koje obrađuju i čuvaju lične podatke subjekata sa prebivalištem u Evropskoj uniji, bez obzira na lokaciju kompanije.”

To je za GDPR, ali kakve to sad veze ima sa Srbijom?! Šta ukoliko poslujem samo u Srbiji?

U pravu ste da je to vezano za GDPR, ali od 21. avgusta 2019. godine u Srbiji počinje da se primenjuje Zakon o zaštiti podataka o ličnosti koji je usklađen sa evropskim GDPR-om, tako da se odmah pripremite za isti.

Kako da budem u skladu sa GDPR-om ili “GDPR compliant”?

Pre nego što počnete da pretražujete internet za “Kako da postanem GDPR compliant u 3 koraka”, odmah ću vam uštedeti vreme i odgovoriti na to pitanje: “Nikako”.

Umesto toga, predlažem da prvenstveno pokušate da razumete šta GDPR i/ili Zakon o zaštiti podataka o ličnosti zahteva od vas, odnosno delatnosti kojoj pripadate.

Takođe ću iskoristiti ovu priliku da se rešimo nekih “online misterija”:

  • Ne postoji instant rešenje

  • Ne postoji jedinstveno rešenje, a pogotovo ne jedno rešenje za sve delatnosti

  • Ukoliko samo instalirate CookieBot – niste GDPR compliant

  • Iako poslujete samo u Srbiji, morate biti GDPR compliant. Kako i zašto, saznaćete u ovom tekstu…

 

U nastavku ćete moći da se upoznate sa:

  • GDPR terminima

  • Zakonskim osnovama za prikupljanja podataka

  • Obaveznim logovanjem datog pristanka

  • Načinom prikupljanja lead-ova

  • Zakonskom osnovom da šaljete promo kampanju za sve korisnike koji su stavili proizvod u korpu, a nisu izvršili plaćanje

  • Dopunom stranice registracija na sajtu

  • Zakonskom osnovom da “starim kupcima” šaljem promotivne mailove

 

GDPR terminologija

Rukovalac (*eng. Controller)

Osoba koja kontroliše, prikuplja i skladišti podatke je rukovalac.

Obrađivač (*eng. Processor)

Onaj ko obrađuje podatke koje je rukovalac sakupio. Primera radi, ukoliko koristite Facebook Audience grupe, vi u vaš nalog na business ads manageru uploadujete adrese Vaših kupaca i šaljete im reklamne poruke ( za *Source izaberete email). U ovom primeru vi ste rukovalac podacima, dok je Facebook obrađivač.

Lični podaci (*eng. Personal data)

Lični podaci predstavlju podatak ili podatke pomoću kojih možete da identifikujete neku određenu osobu. U lične podatke spadaju: ime i prezime, JMBG, broj lične karte, email adresa, ali i broj telefona, IP adresa, GPS lokacija i ostalo…

Lice za zaštitu podataka o ličnosti (*eng. Data protection officer – DPO)

Ukoliko se vaš biznis zasniva na prikupljanju i obradi ličnih podataka kupaca i korisnika, po Zakonu ste u obavezi da imate lice za zaštitu podataka o ličnosti. Pored vas, državni organi i preduzeća u vlasništvu države su takođe u obavezi da izaberu DPO.

Osnove za prikupljanja podataka

Prema GDPR-u postoji šest pravnih osnova za obradu ličnih podataka.

Iako su svi podjednako važni, što se tiče #ecommerce poslovanja, odnosno Internet prodaje, izvajaju se tri osnove za prikupljanje podataka: Pristanak, Zaključenje i izvršenje Ugovora, Legitimni interes.

Pristanak – registrovani član i/ili kupac vam je dao pristanak za obradu svojih ličnih podataka u jednu ili više posebnih svrha. Pristanak, prema GDPR-u, se daje potvrdnom radnjom kojom se izražava dobrovoljan i nedvosmislen pristanak kupca ili korisnika usluga na obradu ličnih podataka koji se odnose na njega, poput pisane izjave, uključujući i elektronsku. Primer: Prilikom registracije na vaš sajt, polje za Marketing aktivnosti je potrebno da ne bude čekirano po defaultu. To mora da uradi kupac svojevoljno.

Kod pribavljanja pristanka potrebno je jasno naznačiti svrhu ili svrhe za koje se prikupljaju podaci, ali i eventualne rizike i posledice davanja pristanka. Znam da ovo sve “nema gde da stane”, ali u svakom trenutku možete da stavite link do “Privacy policy” strane na kojoj će sve biti detaljno objašnjeno i opisano.

Takođe, potrebno je omogućiti snimanje datog pristanka i njegovo čuvanje u odgovarajućem formatu.

GDPR posebno štiti podatke koji se odnose na decu, pa ukoliko se njima obraćate, vodite računa o tome. Objašnjenja koja su njima namenjena moraju biti pisana njima razumljivim jezikom. Kod dece mlađe od 16 godina, isključivo je potreban pristanak roditelja.

 

Zaključenje i izvršenje ugovora – predstavlja obradu koja je neophodna za izvršavanje ugovora. Primer: Online kupovina. Neophodno je da prodavac ima vaše lične podatke kako bi izvršio isporuku i ispoštovao Ugovornu obavezu.

Obrada podataka je zakonita kada je nužna da bi se ispunio ugovor. Potrebno je paziti na to da se ne zloupotrebi opravdanje na način da se obrađuju podaci za još neku svrhu osim za izvršenje ugovora.

Primer: Ukoliko kupac kod vas kupi određeni artikal, a ne da vam pristanak za slanje promotivnih poruka, ne smete da iskoriste lične podatke kupca koje vam je kupac dao kako bi isporučili robu u svrhu marketinga, već isključivo i jedino za isporuku kupljenog proizvoda.

Obrada podataka je zakonita kada je nužna da bi se ispunio ugovor.

 

Poštovanje pravnih obaveza – obrada je nužna radi poštovanja pravnih i zakonskih obaveza. Primer: Registracija na sajtovima za sportsko klađenje i igre na sreću zahteva da budete punoletni (18+).

Pravne obveze se moraju izvršiti, pa prema tome kad se nađete u situaciji da vam zakon nalaže da prikupljate i obrađujete određene podatke, GDPR to smatra opravdanim temeljom za obradu.

Zaštita životno važnih interesa – Obrada bez pristanka je dozvoljena da bi se ostvarili ili zaštitili životno važni interesi lica. Na primer, važni interesi bi bile situacije u kojima se radi o životu ili smrti.

 

Izvršenje javnih ovlašćenja – ova osnova ima dve strane, jednu pokriva javni interes, a drugu službena ovlašćenja. Javni interes označava obradu osobnih podataka koji je od direktne koristi za društvo u celini. Primeri su: zaštita javnog zdravlja od epidemija i zaraza, zaštita javnosti npr. povlačenjem loših/pokvarenih proizvoda iz prodaje, obradom od strane arhiva, naučnih i statističkih institucija i sl.

Ispunjenje službenih ovlašćenja, sa druge strane, pokriva obradu podataka od strane javnih institucija (policije, poreske uprave, vlasti i sl.), kao i ostalih voditelja obrade kojima su navedene institucije dale dozvolu za obavljanje aktivnosti obrade.

 

Legitimni interes – Za obrade podataka koje se temelje legitimnim interesom, nije potreban pristanak ispitanika, ali ispitanik ima pravo prigovora na vaš legitimni interes, i u tom slučaju, ukoliko je prigovor opravdan, obrada za tog ispitanika više nije dopuštena.

Da bi mogli da upotrebite legitimni interes kao osnovu za obradu ličnih podataka, potrebno je da upotreba tih podataka bude razumna, tj. da imate neki stvarni legitimni interes i da ne štetite interesima (potencijalnih) kupaca.

Primer: Ukoliko ste od nas preuzeli E-Commerce Kalendar za 2019. godinu i dali nam vašu email adresu, mi smo vam na bazi legitimnog interesa jednom mesečno slali Newsletter sa E-Commerce edukativnim tekstovima i praktičnim primerima sa našeg tržišta.

Potrebno je voditi računa o ravnoteži vaših interesa u odnosu na interese ispitanika na nepristrasan način.

Da li i na koji način beležite dat pristanak?

Još jedan od važnih detalja jeste logovanje pristanka svakog pojedinačnog klijenta. U praksi, to znači da kada klijent čekira polje “Želim da primam marketing i promotivne poruke”, u vašem sistemu je potrebno da se to i zabeleži digitalno. Takođe, potrebno je omogućiti da klijent u svakom trenutku može da povuče dat Pristanak, nakon čega se svaki vid promotivnih kampanja i obrade podataka za datog klijenta obustavlja.

Kada klijent čekira polje da “Želi da prima marketing i promotivne poruke”, u vašem sistemu je potrebno da se to i snimi digitalno.

 

Kako sada mogu da prikupljam lead-ove?

Prikupljanje leadova ćete i daje raditi na (manje-više) isti način, samo ćete mnogo više voditi računa na koji način to radite, koga kontaktirate, koji kanal komunikacije koristite i šta im šaljete.

  • Prijava na Newsletter
    Ukoliko na sajtu imate ili planirate stand-alone opciju prijave na Newsletter, budite sigurni da istaknete i detaljno objasnite korisniku da će se na ovaj način prijaviti za promotivne poruke. Pored toga, omogućite svim prijavljenima da se uredno odjave sa newsletter-a ukoliko i kada to požele.

  • Registracija i pristanak
    Prilikom registracije novih članova, igrača ili kupaca, budite sigurni da ste kreirali opciju da daju odobrenje za slanje promotivnih marketing poruka. Moj predlog je da odvojite SMS od ostalog vida promocije, obzirom da nam je svima telefon veoma lična i privatna stvar, pa predlažem da ga tako i gledate – kao veoma privatan kanal komunikacije. Kupci će to ceniti, a vi ćete vremenom dobiti vernu klijentelu. S tim u vezi, ukoliko imate brojeve mobilnih telefona vaših kupaca, nemojte olako koristiti SMS ili Viber oglašavanje putem poruka ukoliko to do sada niste radili.

  • Kupac gost
    “Kupac gost” (ni)je izuzetak. Ukoliko imate mogućnost na sajtu da kupac može da kupi proizvod bez registracije, pokušajte da ga u tom procesu privučete da vam da dozvolu da mu šaljete promotivne poruke. Jer, ukoliko je kupac “samo” kupio, nemojte njegove podatke koje vam je dao da bi kompletirao kupovinu koristiti u promotivne i marketing akcije. Ukratko, podaci su vam dati iz drugog razloga i nemate osnova da ih koristite u promotivne svrhe.

  • Pay by email
    Ovde imamo primer našeg besplatnog E-Commerce kalendara. Ukoliko ste preuzeli naš E-Commerce Kalendar 2019. godinu mi smo vam na bazi legitimnog interesa jednom mesečno slali Newsletter sa E-Commerce edukativnim tekstovima i praktičnim primerima sa našeg tržišta. Sa ciljem da budemo što transparentniji, ali u skladu sa novom zakonskom regulativom, promenili smo komunikaciju kod preuzimanja e-book Kalendara. Sada smo eksplicitno naveli da je u pitanju prijava na Newsletter, a kao bonus u prvom emailu dobijate e-book.

    Prijavite se na naš Newsletter i preuzmite E-commerce Kalendar za 2019. godinu!

Da bi mogli da upotrebite legitimni interes kao osnovu za obradu ličnih podataka, potrebno je da upotreba tih podataka bude razumna, tj. da imate neki stvarni legitimni interes i da ne štetite interesima (potencijalnih) kupaca.

  • Lead Ads
    Jedan od efektnijih načina za prikupljanja novih Newsletter pretplatnika i potencijalnih kupaca jeste putem “Lead Ads” oglasa na društvenoj mreži Facebook. Iako je u pitanju  potpuno čista želja kupca, odnosno korisnik se svesno prijavljuje na Newsletter vašeg brenda, učinite dodatan napor i sve detaljno objasnite potencijalnom korisniku koji želi to da učini. Kako bi kompletirali Lead Ads kampanju morate postaviti link do vaše stranice “Uslovi i prava korišćenja”, a možete i Disclaimer prilagoditi jeziku tržišta na kome se oglas prikazuje.

  • Popup na sajtu
    Možda jedan od nepopularnih alata danas, ali svakako veoma delotvornih. Većina nas ima veliki procenat poseta neregistrovanih korisnika, koji “krstare” sajtom bez transakcije. Ovde se može primeniti popup koji može da pozove na registraciju ili isto tako Newsletter prijavu, i upravo targetira te neaktivne korisnike. Ali, nemojte da zaboravite dodatna “check box” polja, kao ni detaljne informacije za potencijalne nove klijente u vezi promotivnih kampanja.

 

Od posetilaca sajta, ali kolega sam dobio nekoliko konkretnih scenarija odnosno pitanja, koja ću podrobnije obraditi i pojasniti.

 

Da li smem da pošaljem kampanju za korisnike koji su stavili proizvod u korpu, a nisu izvršili plaćanje?

Ovo je jedno od pitanja koje me je pratilo na nekoliko predavanja. Naime, ovo je jedno od onih scenarija koji su u “sivoj zoni”. Kako i zašto?

Iako “Card Abandoment” kampanja jeste reklamnog/prodajnog karaktera, ona sa druge strane je zasnovana na legitimnom interesu, jer je kupac izrazio želju da kupi proizvod i ubacio ga u svoju korpu, ali nije izvršio plaćanje. To znači da imate osnova da je pošaljete, ali ukoliko kupac odluči da povuče svoj pristanak i odjavi se sa promo ponuda, u obavezi ste da navedenog kupca isključite iz daljih kampanja.

 

Kako treba da izgleda registracija na sajtu?

Suštinski jedna od većih razlika dosadašnjeg procesa registracije je dodatno odvojeno polje za promotivne poruke.

Navedeno polje ne sme biti čekirano po defaultu, već ga kupac sam mora čekirati i na taj način vama dati pravo da šaljete marketing i promotivne poruke.

Primetili smo da su pojedine prodavnice kreirale posebno/odvojeno polje za pristanak za SMS/Viber marketing, što nam daje do znanja da broj telefona ima veliko značenje i status.

Pored toga, potrebno je veoma jasno i transparentno istaći zbog čega i na koji način želite da koristite podatke kupca, bilo da je u pitanju remarketing ili kreiranje autmatizovanog korisničkog iskustva na osnovu aktivnosti svakog pojedinačnog kupca.

Pogledali smo kako to rade E-Commerce sajtovi u regiji, izdvajamo dobre primere:

RUMUNIJA
www.altex.ro

 

MAĐARSKA
www.edigital.hu

HRVATSKA
www.eKupi.hr

NEMAČKA
www.otto.de

 

Da li smem da šaljem starim kupcima emailove?

Više puta sam istakao, pa mogu i još jednom, da veoma oprezno i razumno koristite legitimni interes.

Ukoliko ste klijentove podatke prikupili tako što ste mu dali besplatan sadržaj (muziku, katalog ili knjigu), a sada mu šaljete promotivne poruke drugog sadržaja, GDPR regulativa to osuđuje i pokriva.

Dodatno, a s ciljem da na pravi način odgovorim na postavljeno pitanje, citiraću advokata Aleksandra Ugljarevića.

“Legitimni interes nikada ne sme da se koristi kao pravni osnov za direktni marketing u B2C transakcijama. Tako se krši Zakon o oglašavanju koji predviđa saglasnost kao jedini osnov. Izuzetak su b2b odnosi. Ovaj tekst je između ostalog zasnovan na tome. Legitimni interes se retko kada koristi u marketingu. Potrebno je poznavati celokupan pravni sistem i sve ostale zakone, da bi se pristupilo materiji zaštite ličnih podataka.”

 

Politika privatnosi i prava lica čiji se podaci obrađuju

Kompanije koje u svom posedu skladište i prikupljaju lične podatake korisnika/igrača i kupaca sada su dužne da ih obaveste o načinima na koje njihove podatke koriste, da im omoguće uvid u podatke, dostave kopiju istih, izmene netačne podatke ili iste izbrišu ukoliko je lice to zahtevalo.

Politika privatnosti (*eng Privacy Notice)  ima za cilj da objasni kako i zašto kompanija/online prodavnica u svojstvu rukovaoca obrađuje vaše podatke o ličnosti i mere koje preduzima da vaši podaci budu sigurni i zaštićeni.

Jedna od osnovnih ideja GDPR-a bila je da građani povrate kontrolu nad svojim podacima.

Izdvajamo prava lica čiji se podaci obrađuju:

  • PRAVO NA INFORMISANOST
  • PRAVO NA PRISTUP (PRAVO NA UVID)
  • PRAVO NA ISPRAVKU
  • PRAVO NA ZABORAV
  • PRAVO NA OGRANIČENOST OBRADE
  • PRAVO NA PRENOSIVOST PODATAKA
  • PRAVNO NA PRIGOVOR

 

PRAVO NA INFORMISANOST

Rukovalac preduzima odgovarajuće mere kako bi se licu na koje se podaci odnose pružile sve informacije i sva saopštenja u vezi sa obradom njegovih podataka.

PRAVO NA PRISTUP (PRAVO NA UVID)

Lice na koje se podaci odnose ima pravo da dobije potvrdu od rukovaoca o tome da li se obrađuju njegovi podaci o ličnosti i ako se takvi podaci o ličnosti obrađuju, ima pravo pristupa podacima o ličnosti i pravo na kopiju istih.

PRAVO NA ISPRAVKU

Lice na koje se podaci odnose ima pravo da mu rukovalac omogući ispravku netačnih podataka o ličnosti koji se na njega odnose.

PRAVO NA ZABORAV

Lice na koje se podaci odnose ima pravo da mu rukovalac omogući brisanje podataka o ličnosti koji se na njega odnose bez odlaganja, ukoliko su ispunjeni Zakonskom propisani uslovi.

PRAVO NA OGRANIČENOST OBRADE

Lice na koje se podaci odnose ima pravo da zahteva ograničenje obrade od strane rukovaoca ukoliko su ispunjeni Zakonom propisani uslovi.

PRAVO NA PRENOSIVOST PODATAKA

Lice na koje se podaci odnose, ima pravo da prenosi te podatke drugom rukovaocu podataka bez ometanja od strane rukovaoca kojem su podaci o ličnosti dati.

PRAVO NA PRIGOVOR

Lice na koje se podaci odnose, ima pravo da u bilo kom trenutku uloži prigovor.

Dok je rukovalac dužan da obustavi obradu podataka i dokaže legitimne razloge za obradu istih.

U slučaju prigovora povodom korišćenja kontakt podataka u marketingu, kontakt podaci lica se više ne smeju koristiti.

 

Cookie Policy i Cookie Wall?

Pogledajte kako je to uradila Vaša konkurencija na vašem tržištu, a pogotovo veliki igrači.

Ono što je važno:

  • zabeležiti koji korisnik je i kada prihvatio cookie
  • koji korisnik je i kada odbio da prihvati cookie
  • dati mogućnost korisnicima koji su dali pristanak, da ga u svakom trenutku i povuku
  • polje za promo/marketing ne sme biti predefinisano ili čekirano, korisnik sam svesno mora dati pristanak

Pogledali smo kako to rade E-Commerce sajtovi u regiji:

SLOVENIJA
www.mimovrste.si

Mimovrste po vašoj želji. Na osnovu vaših internet navika, personalizujemo sadržaj za vas prikazujući vam samo relevantne ponude i artikle. Klikom na dugme “Razumem” ili bilo koji drugi link izvan ove poruke, pristajete na upotrebu kolačića i upotrebu informacija o vašim mrežnim navikama za prikazivanje ciljanog oglašavanja na društvenim mrežama i drugim web lokacijama. Možete da isključite personalizaciju i ciljano oglašavanje u bilo kom trenutku u podešavanjima privatnosti.

 

HRVATSKA
www.abrakadabra.com

Abrakadabra koristi kolačiće (‘cookie’) kako bi vam pružio bolje korisničko iskustvo. Postavke kolačića mogu se kontrolirati i mijenjati u web pregledniku, a više o njima pročitajte ovdje. Klikom na ‘X’ slažete se s korištenjem kolačića.

 

AUSTRIJA
www.zalando.at

Zalando uses cookies to ensure the best possible service. If you continue browsing, you agree to the use of cookies. I agree (button).

 

RUMUNIJA
www.altex.ro

Ova stranica koristi kolačiće. Pregledavanjem ove stranice pristajete na upotrebu kolačića. Pročitajte ovde

 

MAĐARSKA
www.edigital.hu

Ova veb lokacija koristi i kolačiće!

Da bismo osigurali prikladno iskustvo kupovine, koristimo kolačiće za pružanje sadržaja i društvenih funkcija, za analizu prometa na našim web lokacijama i za promociju. Možete pogledati našu Politiku privatnosti i detaljan opis upotrebe kolačića na ovoj veb lokaciji. Možete da promenite svoje postavke kolačića u bilo kom trenutku klikom na Opcije upravljanja kolačićima u podnožju.

 

Mišljenje autora

Morate biti veoma decidni i transparentni na način na koji uzimate podatke od klijenata, kako ih obrađujete, kao i na koji način planirate da ih koristite. Pogotovo ukoliko pomoću istih možete da identifikujete posetioca/kupca. U praksi to znači da više ne možete da dobijete kontakt (*eng. lead) na jedan način, a da ga koristite u potpuno druge svrhe. Budite veoma pažljivi u vezi toga.

Istakao bih još jednom da je GDPR mnogo više od onoga što možete da pronađete u ovom tekstu. Istina je da sam se najviše vodio potrebama klasične online prodaje, ali GDPR takođe pokriva i podatke o vašim zaposlenima, kao i o partnerskim firmama sa kojima imate potpisan Ugovor o saradnji.

Ukoliko želite da se dodatno upoznate sa Zakonom o zaštiti podataka o ličnost, predlažem vam da pročitanje sledeće:

  1. Zakon o zaštiti podataka o ličnosti Paragraf Lex
  2. “Vodič kroz novi Zakon o zaštiti podataka o ličnosti”, SHARE fondacija

Ukoliko smatrate da sam nešto važno izostavio da napomenem, javite da dopunim. Srećno!