Ovo je priča o kreiranju brenda i globalnog praznika koji će obeležiti generacije.
U pitanju je jedna od onih priča koja ruši rekorde, ali i predrasude. Jedan nastavnik je uspeo da ostvari svoje zamisli, u koje je, najblaže rečeno, malo ko verovao.
Nije teško pogoditi da je u pitanju praznik 11.11 i kompanija Alibaba koji je isti lansirala na globalnom nivou.
- Bruto vrednost prodate robe 11.11.2019. godine na Alibabinim platformama je dostigla 38,4 milijardi dolara u okviru 24-časovnog događaja
- To je nadmašilo rekord od 30,8 milijarde dolara, koji je postavljen 2018. godine
- U prvom satu akcije 2019. godine prodata je roba u vrednosti od 12 milijardi dolara
- Više od 90% kupovine “11.11” obavlja se na mobilnim telefonima (!)
- Iz Alibabe ističu da su 2019. godine primili 1.292 milijardi porudžbina za 24 sata, u poređenju sa 1.042 milijardi 2018. godine
… nekako se stiče utisak da samo oni mogu ovaj rekord da nadmaše.
Kako je sve počelo?
11. novembar je prvo nastao kao „Dan protiv Dana zaljubljenih“, drugim rečima “praznik za samce” u Kini još devedesetih godina prošlog veka.
Priča kaže da su četiri studenta muškaraca (četiri broja 1 u datumu 11.11.) odlučila da “proslave” činjenicu da su samci, a kultura se uskoro proširila i na druge univerzitete, a zatim i na celokupno kinesko društvo.
Jedno vreme 11.11 je bio poznat i kao “Dan neženja”, zbog čega su ga u početku slavili muškarci, a ne žene.
Double Eleven (11.11), a.k.a. Dan samaca (*eng. Singles Day Festival) je globalni događaj online kupovine koji je pokrenula Alibaba, a usvojile su ga i druge platforme za online prodaju.
Potrošači toga dana mogu da očekuju najveći popust u godini, dok firme očekuju značajan deo godišnjih prihoda od ove jednodnevne prodaje.
Iako je danas poznat kao najveći dan za online prodaju na svetu, prevazilazeći Crni petak i Sajber ponedeljak, praznik 11.11 nije postao globalni do pre nekoliko godina.
Istorija 11.11 u Kini
Alibaba je započeo prvu promotivnu kampanju 2009. godine na njihovom web sajtu taobao.com, ali tek 2012. je ovaj praznik zahvatio čitavu Kinu.
Četiri godine kasnije, 2016. godine, Jack Ma iz Alibabe promovisao je 11.11 na međunarodnom nivou na CNN-u, izrazivši svoj cilj da ovaj praznik e-trgovine postane globalni. Zatim su im se pridružili veliki međunarodni brendovi.
Ove godine se očekuje preko 500 miliona kupaca i više od milijardu i dve stotine hiljada porudžbina.
Kako se dostavlja milijardu paketa?
Kako bi sve prošlo kako je planirano, glavne logističke kompanije, uključujući nacionalnu kompaniju za dostavu paketa, regrutuju hiljade i hiljade novog osoblja kako bi zadovoljile potrebe prodaje 11.11.
Kada je sve počelo 2012. godine, bilo je potrebno ukupno 9 dana da se pošalje celokupna porudžbina, Danas to mogu da urade za 2,5 dana.
Prodaja putem livestream-a
U Kini duži niz godina prodaja putem livestream-a predstavlja veliki trend. Ne retko, voditelji su poznate ličnosti i/ili influenseri.
Na primer Taobao.com ugosti preko 4.000 voditelja odnosno hostova raznih prodajnih livestream kampanja. Oni generišu preko 150.000 sati sadržaja dnevno (?!), a za 11.11. preko 100.000 bendova i prodavaca će koristiti livestream kao kanal prodaje.
Šta mislite, da li bi to dalo rezultate kod nas?
Vodeće internet prodavnice u Kini
Neke od ovih prodavnica već znate, kao na primer Aliexpress (www.aliexpress.com), DHgate (www.dhgate.com), BangGood (www.banggood.com), ali postoje i prodavnice koje su izvorno kreirane za kinesko tržište, pa ih možda do sada niste primetili, a beleže impresivne rezultate.
Taobao
(www.taobao.com)
Tmall
(www.tmall.com)
Tmall je ćerka kompanije Taobao, a obe su u deo Alibaba grupe. Ključna razlika između Tmall-a i Taobao-a je u tome što je Tmall B2C (Business to Customer) platforma, a Taobao je C2C (Customer to Customer).
JD or 360buy
(www.jd.com)
DangDang
(www.dangdang.com)
Suning
(www.suning.com)
Gome
(www.gome.com.cn)
*Poslednji update: 10.11.2020.