7. čas: Događaji i ciljevi u Google Analytics alatu

Događaji i ciljevi u GA

Čim sam počeo da pišem o Google Analytics, shvatio sam da će ovo biti materijal za nekoliko časova. Ali, nije ni čudo, potrebno je da se posvetite alatu koji ćete, možda čak i najviše, koristiti. Ukoliko se naravno odlučite za Google Analitiku.

I ovoga časa obrađujemo Google Analytics i njegove funkcionalnosti. Današnja tema su ciljevi i događaji u GA, kako ih kreiramo i kako nam mogu pomoći.

Ukoliko do sada niste ispratili časove broj 5 i broj 6, predlažem vam da prvo njih pročitate.

Šta merimo pomoću ciljeva (goals), a šta pomoću događaja (events)?

Podaci za Goals i Events se nalaze u različitim izveštajima na vašem nalogu Google Analytics-u. Na primer, Goals (ciljevi) su u izveštajima o konverzijama, a Events (događaji) u izveštajima o ponašanju.

Šta su ciljevi (*eng. Goals)?

Ciljevi (Goals) se koriste za merenje akcija na vašoj online prodavnici, koje direktno utiču na uspeh vašeg poslovanja.

Na primer, možete da izmerite broj prijava za Newsletter, kupovine obavljene u vašoj online prodavnici ili prikupljanje novih lead-ova.

Šta su događaji (*eng. Events)?

Događaji su različiti, jer prate jednostavnije interakcije na vašoj online prodavnici, koje mogu ili ne moraju da utiču na vašu prodaju. Na primer, možete da pratite download fajlova kao što su PDF knjige, klikovi na određeno dugme i slike, klikovi na druge sajtove ili posetioce koji gledaju video sadržaj na vašoj web lokaciji.

Događaji se beleže više puta po poseti, što znači da ako posetilac vaše web lokacije klikne na isto dugme 5 puta,

Google Analytics će to ponašanje snimiti 5 puta.

Ovo je korisno za određivanje mesta gde su posetioci sajta angažovani, gde mogu da imaju problema, kao i mesta koja posetioce sajta ne zanimaju.

Kako da podesim ciljeve (goals) u Google Analytics-u?

Kao što već znate, GA vam nudi opciju da obeležite važne stranice ili delove istih na vašem sajtu i samim tim mapirate korisničko iskustvo. Drugim rečima, mapirate vama važne stavke koje kupac prolazi u procesu kupovine ili korišćenja vašeg sajta.

Hajde da kreiramo jedan cilj (Goal) u Google analitici zajedno:

Korak 1. Prijavite se na svoj Google Analytics nalog i izaberite sajt za koji želite da napravite novi Goal.

Korak 2. Na dnu leve strane kliknite na opciju Admin i u koloni View kliknite na Goals

Korak 2.

 

Korak 3. Da biste kreirali novi cilj, kliknite dugme New Goal.

Korak 4. Izaberite vrstu cilja.

Google je ubacio jedan novi korak, kako bi (lakše) definisali vaš cilj i povodom toga je pripremio predefinisane templejte. Ovoga puta ćemo ići na opciju Custom i preskačemo templejte.

 

Korak 5. Na sledećoj strani unesite ime cilja.

Održite urednost i higijenu naloga. Predlažemo da ime cilja bude slično funkciji za koju je isti namenjen.

Na sledećem koraku videćete četiri tipa ciljeva:

Odredište (*eng. Destination): Odaberite ovaj tip cilja ukoliko posetu stranice želite da tretirate kao konverziju.

Trajanje (*eng. Duration): Angažovanje korisnika možete meriti tako što ćete vreme utrošeno na stranici tretirati kao konverziju.

Stranice/ekrani po sesiji (*eng. Pages/screens per session): Ovo je još jedan način za merenje engagement korisnika. Možete da beležite/merite i broj pregleda stranica po sesiji kao konverziju.

Događaj (*eng. Event): Ovim tipom cilja možete meriti ponašanje korisnika, kao na primer klik na dugme, gledanje video zapisa, popunjavenje i slanje obrasca i/ili preuzimanje e-knjige kao konverziju.

Ovoga puta, zarad primera, cilj nam je da pratimo koliko ljudi posećuje “Thank you” stranicu. (S obzirom na to šta predstavlja ova stranica, to znači da ćemo meriti koliko konvezija imamo. Ova stranica može pratiti uplate, ali može i prijave na newsletter ili uspešne registracije na sajtu.)

Da biste to učinili ručno, upišite naziv vašeg cilja i izaberite vrstu događaja Destination.

Nakon što odaberete svoje opcije, kliknite na Continue.


Korak 6.
Unesite detalje o cilju i uslovima događaja.

U padajućem meniju izaberite Equal to, dok u txt polje unesite samo naziv stranice npr. /naziv-stranice.html.
Opcije Value i Funnel su opcione i možete ih koristiti ukoliko imate potrebu za tim.

Nakon što unesete ove detalje, kliknite na Save.

Uspešno ste napravili cilj (Goal) u Google analitici. Bravo!

Još detaljnije možete podesiti i evente kako bi imali još dublju sliku poseta i aktivnosti koje posetioci obavljaju na našem sajtu.

Praćenje online transakcija u Google Analytics

Najzad dolazimo do ključne opcije i “žile kucavice” svakog eCommerce sajta – Merenje transakcija u realnom vremenu, prema svakoj kampanji, kanalu komunikacije ili uređaju na kome se plasira.
Na ovaj način ćete popuniti sve nepoznate, ali i moći da izračunate povraćaj uloženog novca ROI (*eng. Return Of Investment) ili ROAS (*eng. Return On Advertising Spend) u zavisnosti koju vrednost preferirate.

Nema više “pucanja u prazno”.

U nastavku možete videti kako izgleda code, koji je potrebno da se ispucava prilikom svake transakcije.

Ukoliko trenutno koristite ga.js, prvo ćete morati da pređete na analitics.js pre nego što aktivirate enhanced ecommerce.

Ovaj code se koristi ukoliko želite da prikupite podatke o e-commerce transakcijama (enhanced ecommerce) koristeći analitics.js.

analitics.js

Google Analytics > Measurement > analytics.js

Code možda samo na prvi pogled deluje komplikovano, ali je ustvari veoma detaljan i uredno složen. Čist. Svaki red ima svoju svrhu i sa sobom nosi detaljne informacije za svaku transakciju, koje se samim tim prenose u Google Analitiku.

Detaljnije možete pročitati ovde.

Takođe, pokazaćemo vam kako izgleda code za merenje transakcija ukoliko koristite gtag.js.

gtag.js

Google Analytics > Measurement > gtag.js

Ukoliko ste konfigurisali Google Analitics u gtag.js i i koristite enhanced ecommerce, možete da upotrebite gtag.js za slanje podataka o posetama, podataka o proizvodu, podataka o promociji u Google Analytics.

Detaljnije možete pročitati ovde.

Kako da pratim refundaciju u GA?

Za sve važi činjenica da je lakše pratiti na jednom mestu,bilo da su u pitanju rezultati, procesi ili zadaci. Ni online transakcije se po tome ne razlikuju.

Pored svega ovoga, u Google Analyitics možete slati i podatke o otkazanim porudžbinama, odnosno refundacijama, pa samim tim možete imati još preciznije rezultate. Sve na jednom mestu.

Kao i kod transakcijskih kodova i kod refundacije morate implementirati code na osnovu izabranog/instaliranog analitics.js ili gtag.js.

Šta je dataLayer?

dataLayer je jedan od glavnih koncepata Google Tag Manager-a (GTM), koji osigurava maksimalnu fleksibilnost i jednostavnost implementacije. dataLayer je ključ za otključavanje potencijala GTM-a.
Jednostavno rečeno, dataLayer je mesto na kome se čuvaju određene informacije.
U dataLayer objekat možete da smestite događaje na osnovu kojih želite da se nešto desi, a kako GTM pomno prati šta se dešava u tom objektu, to će se ubrzo reflektovati na odgovarajuće mesto u Google Analytics-u.

Zaključak autora

Upoznavanje sa ciljevima i događajima u GA vam može dati veoma korisne i, pre svega, precizne informacije o aktivnostima vaših posetilaca. Drugim rečima, mogu vam doneti neoborive argumente za izmene koje želite da uradite na vašem sajtu.

Navedene numeričke rezultate možete iskoristiti za unapređivanje sajta, prodaje ili nekog drugog cilja svojstvenog vašoj delatnosti.

A sada, na posao 🙂