Jedna od prednosti online biznisa jeste što je SVE merljivo. Počev od toga koliko posetilaca je vaša prodavnica imala u određenom periodu, koje stranice/proizvodi su najposećeniji, a koji najprodavaniji, koliko su se posetioci prosečno zadržavali, šta su pretraživali, pa sve do iznosa potrošnje, koju je kupac ostvario u vašoj online prodavnici.
Sve ove podatke vam može prikupiti jedan od važnijih i možda najpoznatijih Google alata – Google analitika (*eng. Google Analytics).
Kratka istorija
Malo je poznata činjenica da je kompanija Google 2005. godine kupila kompaniju Urchin Software Corporation, koja je u to vreme imala alat pod nazivom Urchin. To je bio jedan od prvih alata za merenje posećenosti web sajtova. Nedugo potom, Google je predstavio svoje rešenje, danas poznatu Google analitiku.
Nasleđe Urchin alata možete i danas videti u Google Analytics-u kroz UTM kod, koji se koristi za praćenje rezultata sa eksternih izvora, unapređenje kreativa i isplativnosti oglašavanja. UTM je skraćenica od Urchin Tracking Module. A o tome uskoro opširnije.
Šta je google analitika?
Google analitika (*eng. Google Analytics) predstavlja besplatan alat koji vam omogućava da pratite posetu na vašoj internet prodavnici. Kako?
Ubacivanjem Google Analytics javascript koda na tačno određeno mesto u kod vašeg sajta, google analitika će početi da prikuplja informacije o poseti koju vaša prodavnica dobija, na primer: odakle poseta dolazi (sa kog sajta, iz koje zemlje, kog grada…), koliko se dugo zadržavaju na vašem sajtu, šta najviše posećuju, šta pretražuju u okviru vašeg sajta… itd.
Jedna od najvrednijih opcija Google Analytics alata je što vam daje mogućnost da pratite novčane transakcije koje se dešavaju preko vašeg sajta.
Segmenti u Google Analytics nalogu
Administracija vašeg naloga na Google Analytics alatu se sastoji iz tri dela: Account, Property i View sekcija.
Account
Jedan GA nalog može da ima više account-a. Lično ih odvajam po projektima, jer volim preglednost i urednost svakog naloga. Kasnije vam je mnogo lakše i praktičnije da uključujete nove korisnike i saradnike dajući im pristup za accounte za koje su zaduženi. Ali to je već Vaš lični izbor i stvar navike.
Property
Ovaj segment predstavlja projekat, sajt ili aplikaciju. Jedan sajt – jedan code. Napomenuo bih da ukoliko na nekom poddomenu imate sajt, ne morate praviti Property, jer to možete uraditi kroz View. Praktičnije je, a i stoji vam sve na istom mestu 🙂
View
Ovaj segment može da predstavlja deo izveštaja, samo određene informacije ili, kao što sam napomenuo ranije, da sadrži podatke o sajtu poddomena. Jedan Property može da ima jedan ili više View-a.
Kreiranje Google Analytics koda za vaš sajt
Ukoliko želite da naučite kako da otvorite Google Analytics nalog, na pravom ste mestu.
Otvaranje i aktiviranje Google Analitike će vam oduzeti svega nekoliko minuta. Ima samo tri koraka, te je veoma jednostavno i praktično.
Kako bi kreirali Google Analytics nalog, potreban Vam je Gmail nalog. Kreirajte Gmail nalog, ukoliko isti nemate, a zatim se ulogujte i pristupite sajtu analytics.google.com.
Nakon toga krećemo u proces dodavanja novog naloga.
Korak #1 – Otvaranje naloga
Korak #2 – Šta želite da merite?
- Da li je u pitanju samo sajt?
- Samo aplikacija?
- Ili sajt i aplikacija zajedno?
Na osnovu Vašeg izbora, Google Analytics će prilagoditi code koji će Vam dati da implementirate u vaš sajt, zato izaberite u zavisnosti od vašim potreba.
Korak #3 – Postavka adrese sajta
Obavezno vodite računa da izaberete http ili https, u zavisnosti od toga da li imate podešen SSL sertifikat. Ovo se može kasnije promeniti, pa sada podesite trenutno stanje.
Kada to kompletirate i kliknete “Create” dugme, Google Analitika će Vam kreirati jedinstveni javascript code, koji je potrebno da implementirate u okviru <head> tag-a i to izgleda ovako:
Ukoliko znate kako to da uradite u kodu vašeg sajta, to možete odmah učiniti. Uskoro će, vaš nalog Google analitike početi da prikazuje analitičke podatke o posećenosti vašeg sajta.
Ukoliko niste sigurni kako to možete uraditi, sačekajte sledeći čas i uradićemo to zajedno.
Mišljenje autora
Možda počinjem da budem i dosadan sa mojim izjavama u vezi brojeva, ali to ne menja činjenicu da ćete tako doći do najboljih rezultata.
Upravo Google Analitika će vam pripremiti brojeve koje možete da analizirate i da, ukoliko ste sve evente i golove postavili na prava mesta, donesete zaključke, koji će unaprediti prodajne rezutate vaše prodavnice.
Sledeći čas “ulazimo” u kod, gde ćemo vas naučiti na koji način možete da implementirate Google analytics code na vašem sajtu. Ostanite sa nama.