Čas 25. Šta je CMS i zašto je važan?

Šta je CMS

Odlučili ste se za ecommerce priču ili se interesujete kako da počnete? Na pravom ste mestu, jer ovde pričamo o samom početku, ali i o možda najvažnijem koraku na tom početku.

Kao što je fizička lokacija maloprodajnog objekta važna u offline prodaji, tako je izbor CMS-a važan u online prodaji. Hajde da se upoznamo sa ovim terminom koji će vas uvek pratiti.

Da li smo vam nedostajali? Vi nama zasigurno jeste, pa onda dobro došli u Ecommerce za početnike.

 

Šta je CMS?

CMS predstavlja skraćenicu od eng. Content Management System, što u bukvalnom prevodu predstavlja sistem za upravljanje sadržajem vašeg sajta. CMS vam omogućava da uređujete vašu internet prodavnicu, bez znanja o programiranju i/ili pisanju koda.

Drugim rečima, bez CMS-a, morali biste da napišete HTML kod i uploadujete isti na svoj server, kako bi kreirani sadržaj bio dostupan preko domena. Uz pomoć CMS-a, to možete uraditi u editoru kroz vaš browser (Chrome, Firefox, Edge…), bez korišćenja dodatnih programa.

 

Zašto CMS?

Prednosti CMS platformi su značajne, a ogledaju se u mnogim segmentima vaših potreba. Bilo da olakšavaju uređivanje sajta, unos sadržaja, menjanje izgleda sajta ili landing stranica, kreiraju mogućnosti koje statičke web prezentacije nemaju ili moraju posebno da razvijaju.

Ovo bi bila lista koja daje odgovor na pitanje iz podnaslova “Zašto CMS”?

  • Nema programiranja
    Koristite gotova i spremna rešenja koja Vam daju sve ove mogućnosti odmah. Nema potrebe da kodirate ili da znate programiranje da bi koristili osnovne funkcionalnosti. Danas, na većini hostinga, imate opciju da instalirate veliki broj CMS-ova kroz samo par klikova, bez poznavanja bilo kakvog programskog jezika ili programa.
  • Jednostavnost uređivanja
    Svaki CMS vam nudi lakoću uređivanja vašeg bloga, internet prezentacije ili web shop-a.
  • Nivoi pristupa
    Dodatna mogućnost je u tome što kroz CMS možete da kreirate različite nivoe pristupa za vas i vaše kolege. Cilj ovoga može biti zaštita, ali i predostrožnost, kao i bolja organizacija unutar tima.
  • Dodaci
    Dodaci koji se mogu lako instalirati i samim tim doprineti funkcionalnosti koje sam CMS ne nudi. Veliki broj ovih dodataka je besplatan, a neki od njih nude i premium uslulgu koja se plaća.
  • Dizajn sajta
    Jedna od značajnih prednosti jeste velika baza template-a za vaš sajt. Drugim rečima, veoma lako, u samo par klikova, možete da aktivirate novi dizajn vašeg sajta samom instalacijom nove teme.

 

Namena CMS platformi?

Sa ciljem da još bolje razumete pojam CMS-a, kao i njegovu namenu, u narednih par rečenica ću pokušati da vam dam odgovor na koji način, odnosno na kojim projektima možete da koristite CMS-ove.

Danas, postoji veliki broj različitih CMS platformi, koje su razvijane samo za određene potrebe. Na primer za internet prodavnice, blog, magazin ili za forume.

CMS se može koristiti za:

  • Sajt;
  • Internet prodavnice;
  • Blog/Magazin;
  • Online direktorijum;
  • Forum;
  • Online kursevi.

Ovo konkretno znači da su pojedini CMS-ovi razvijanu za konkretnu nišu. Pojedini se, kao takvi, ne mogu koristiti za druge projekte, van svoje niše, ali neki su ipak zadržali širinu i mogu biti upotrebljeni za više stavki u gore navedenoj listi.

 

Kako da napravite sajt koristeći CMS?

Iako deluje teško, navedena procedura je veoma interesantna, a ujedno i jednostavna. Instalirajući mnoge CMS-ove mnogo sam naučio o procesima, potencijalnim unapređenjima izabrane platforme, a ponešto i o bazama podataka, na kojima počiva CMS kada se isti instalira na serveru. Možda nije loša ideja da kreiramo upustvo za to, šta vi mislite?

Naime, ukoliko bi želili da instalirate CMS na Vašem serveru, ovo bi bili koraci:

  • Zakupite hosting;
  • Kupite domen i usmerite DNS parametre na Vaš hosting;
  • Downloadujete željeni CMS;
  • Uploadujete isti na Vaš server;
  • Pokrenete instalaciju i u tom procesu kreirate bazu podataka;
  • Počnete da koristite CMS za uređenje vašeg sajta.

 

Primer popularnih CMS-ova

Jedan od najpoznatijih i najkorišćenijih CMS-ova je WordPress. Pretpostavljam da ste za isti čuli, možda je neko od vas isti koristio, ali svi ste već posetili veliki broj sajtova koji koriste ovaj CMS kao svoju platformu. Upravo WordPress je jedan od onih univerzalnih CMS-ova, koji uz dodatak (*plugin) WooCommerce predstavlja lidera i u domenu CMS-ova za internet prodaju.

Prema w3techs, WordPress koristi oko 43% svih sajtova na internetu!

Da, toliko je popularan i jednostavan za korišćenje, a pored svega i besplatan!

Pored pomenutog WordPress-a, poznati i među najkorišćenijim CMS-ovima su: Drupal, Joomla, Typo3 i ostali.

Ukoliko ste u potrazi za CMS-om za ecommerce, iste ćemo podeliti na OpenSource i na CMS koji se plaćaju.

OpenSource CMS rešenja za internet prodavnice:

  • WordPress + WooCommerce;
  • Magento;
  • PrestaShop;
  • NopCommerce;

CMS rešenja za internet prodavnice koje se plaćaju:

  • Shopify;
  • Squarespace;
  • BigCommerce;
  • Ex Magento Commercial – sada Adobe Commerce.

 

Koji CMS da izaberem za moju prodavnicu?

Ovo je jedno od najčešćih pitanja koje dobijamo, a odgovor nije jednostavan. U velikoj meri odgovor zavisi od vaših potreba i delatnosti. Od izbora vaše platforme i/ili načina rada dosta toga zavisi, to je temelj vaše online prodaje. Zato nemojte doneti odluku brzopleto.

Sajt koji pripremate mora biti spreman da prikaže sve proizvode i usluge koje želite da ponudite, ali i da procesuira porudžbine, plaćanja i potencijalne upite kupaca.

U zavisnosti od toga šta prodajete, zavisiće vam mnoge opcije na sajtu, kao i sam koncept biznisa nakon porudžbine.

Više o ovoj temi, kao i objašnjenje i podelu dostupih CMS-ova, možete pročitati u našem tekstu “Kako da izaberem platformu za moju internet prodavnicu”.

 

Mišljenje autora

Bilo da želite da kreirate sajt za vašu kompaniju, internet prodavnicu ili jednostavno vaš blog, dobro uradite istraživanje šta vam koji CMS nudi. Nakon toga, isto uporedite sa potrebama vaše kompanije u datom trenutku i sistemom eliminacije možete da se odlučite za jedan od ponuđenih rešenja.

Svaki od CMS rešenja ima svojih prednosti, ali i ograničenja, pa odluku donesite na osnovu analize i bez žurbe. Prelazak sa CMS na CMS je u najvećoj meri izvodljiv, ali nije uvek i jednostavan.

Hvala vam što ste sa nama bili na još jednom času našeg omiljenog serijala “Ecommerce za početnike”. Vidimo se ponovo uskoro.